• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Så ser lease-and-lease-back-avtalen ut

Uppdaterad
Publicerad

Affären som landstingen skulle tjäna 205 miljoner kronor på är en mycket avancerad konstruktion.

När landstingen behövde köpa 47 Reginatåg under 2002 och 2003 så blev Handelsbanken en viktig part. Handelsbanken Finans köpte tågen, och leasade därefter ut dem till Transitio, som tog ut hyra från de olika trafikbolag som beställt tågen. På så sätt slapp Transitio och landstingen betala för hela den kostsamma tågaffären på en gång.

Transitio valde dock att i ett ytterligare steg blanda in amerikanska investerare i affären. Tågen som Transitio leasat av Handelsbanken Finans, leasades vidare till ett amerikanskt specialbolag, som genast leasade tillbaka tågen till Transitio, transaktioner som genomfördes inom loppet av minuter. Först efter detta led, hyrs tågen i praktiken till landstingen av Transitio.

Landsting skatteplanerar

Kryphål i lagstiftningen

Den amerikanska huvudparten är ett specialbolag, ”US Trust” som bildats för affären och som i sin tur ingår i ett nätverk av riskkapitalister och garantibanker. Huvudsyftet med hela upplägget var att utnyttja ett kryphål i amerikansk lagstiftning som gjorde att Reginatågen kunde dras av skattemässigt i USA trots att tågen fysiskt aldrig befunnit sig där. Kryphålet har numer täppts till och upplägget är nu olagligt i USA.

Investerarna i USA kunde tjäna pengar på det extra skatteavdraget i USA. Som tack för hjälpen överförde riskkapitalisterna en del av vinsten till sina parter i Sverige. Landstingen och Transitio skulle tjäna 205 miljoner på affären.

Landstingen kan tvingas betala

I och med avtalet med de amerikanska riskkapitalisterna, så blev de nio landstingen som var inblandade borgenärer för de dryga 600 miljoner kronor som USA-avtalen omfattade. Det innebär att det är landstingen själva som måste betala hela skulden om Transitios avtal av någon anledning sägs upp.

Leasingavtalen för de 47 Reginatågen är dessutom mycket långa och löper till 2029. Under hela perioden så är landstingen betalningsansvariga om något skulle gå fel.

Om avtalet sägs upp så måste landstingen – utöver kostnaden för tågen – betala den vinst som de amerikanska riskkapitalisterna skulle ha gjort under hela avtalsperioden. Även processkostnaderna som enligt beräkningar ligger på 50 miljoner kronor måste betalas av landstingen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Landsting skatteplanerar

Mer i ämnet