• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En grupp barn och vuxna samlas i ett rum med tältliknande strukturer. De sitter på golvet omkring en gestaltningsbrand som projiceras på väggen. Några barn har böcker framför sig, medan en vuxen står i närheten och pratar. Atmosfären är avslappnad och lekfull.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det är viktigt att skapa en mysig miljö i samband med läsning på fritidshemmet. Foto: Thomas Sundberg/SVT

Själevadskolans fritidshem vinner Stora Läspriset

Publicerad

Fritidshemmet på Själevadskolan i Örnsköldsvik har vunnit årets Stora Läspris.

– Det känns jättehäftigt och jättestort. Det var en väldigt positiv överraskning, säger läraren Sanna Bylund, som är på plats på bokmässan för att ta emot utmärkelsen.

Fritidspedagogerna Sanna Bylund, Lena Nordström och Tommie Andersson prisas för sitt innovativa arbete med att integrera läsning i fritidsverksamheten, vilket stärkt barnens språkutveckling. Så lyder motiveringen till varför priset för andra året i rad hamnar i Örnsköldsviks kommun.

Medvetet mål med språkutvecklande insatser

Stora Läspriset delas ut av Lärarfrämjandet och Sällskapet för foljundervisningens befrämjande, SFBU – och är ett stipendium som varje år delas ut till lärare som arbetar med läsfrämjande insatser och delas in i fyra olika åldersgrupper. Stipendiet, som är på 150 000 kronor, delas ut för pågående projekt.

– Vi hade som utvecklingsmål inför förra läsåret att vi skulle satsa på läsningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.