Trafikverket ska nu utreda deras anläggning vid den järnvägsövergång där en olycka inträffade under måndagen. En plankorsning som liknar den där en dödsolycka inträffade 2021, bara några kilometer bort.
– Det är inte vi som äger vägen som går där eller har möjlighet att göra förändring på den. Då får vi helt enkelt göra som vi gjort sedan den förra olyckan inträffade och se över växtligheten för att säkerställa sikten, säger Bengt Olsson.
Trafikverket prioriterar mer utsatta plankorsningar
Att se över plankorsningar är något som varit på Trafikverkets agenda ett tag. Men det tar tid att få till en lösning, säger Bengt Olsson. Totalt finns 6 000 plankorsningar i Sverige, varav cirka 3 000 av dem är utan bommar.
– Här måste vi börja i den änden där flest människor riskerar att bli utsatta för att det kommer ett tåg. Det jobbar vi med. Vi har ett 70-tal plankorsningar i år som vi hinner titta över. Och vi har rensat vid cirka 200 plankorsningar. Det här är också en budgetfråga, säger Bengt Olsson.
De boende som passerar järnvägsövergången dagligen med rädslan för att nåt ska hända har sagt till Trafikverket att de vill ha bommar. Är det något ni kan fixa?
– Jag kan förstå den känslan. Den lösningen som är nu är något som den tidigare ägaren har haft och har fått information om hur det ska gå till. Just nu finns inga planer på att göra någon större förändring där. Vi måste prioritera andra ställen som är farliga för fler människor, säger Bengt Olsson.