En delad bild som visar en scen där polis och räddningstjänst arbetar vid en olycksplats nära en järnväg. Till vänster syns en kraschad bil på en grusväg med flera uniformerade personer som undersöker området. Till höger visas Bengt Olsson på Trafikverket i blå skjorta.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Trafikverkets presschef Bengt Olsson förklara varför de inte kan prioritera att göra om dessa plankorsningar, och vår reporter berätta hur korsningen fungerar, i klippet ovan. Foto: SVT/Johanna Vikar/Trafikverket

Trafikverket utreder övergången efter tågolyckan: ”Hjärtat i halsgropen”

Uppdaterad
Publicerad

Efter tågolyckan vid en järnvägsövergång norr om Timrå under måndagen ska nu Trafikverket utreda om deras anläggning fungerat som den ska. Men just nu finns det inga planer på att göra någon större förändring vid plankorsningen.

– För oss är det alltid hjärtat i halsgropen när en sån här händelse inträffar, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson.

Trafikverket ska nu utreda deras anläggning vid den järnvägsövergång där en olycka inträffade under måndagen. En plankorsning som liknar den där en dödsolycka inträffade 2021, bara några kilometer bort.

– Det är inte vi som äger vägen som går där eller har möjlighet att göra förändring på den. Då får vi helt enkelt göra som vi gjort sedan den förra olyckan inträffade och se över växtligheten för att säkerställa sikten, säger Bengt Olsson.

Trafikverket prioriterar mer utsatta plankorsningar

Att se över plankorsningar är något som varit på Trafikverkets agenda ett tag. Men det tar tid att få till en lösning, säger Bengt Olsson. Totalt finns 6 000 plankorsningar i Sverige, varav cirka 3 000 av dem är utan bommar.

– Här måste vi börja i den änden där flest människor riskerar att bli utsatta för att det kommer ett tåg. Det jobbar vi med. Vi har ett 70-tal plankorsningar i år som vi hinner titta över. Och vi har rensat vid cirka 200 plankorsningar. Det här är också en budgetfråga, säger Bengt Olsson.

De boende som passerar järnvägsövergången dagligen med rädslan för att nåt ska hända har sagt till Trafikverket att de vill ha bommar. Är det något ni kan fixa?

– Jag kan förstå den känslan. Den lösningen som är nu är något som den tidigare ägaren har haft och har fått information om hur det ska gå till. Just nu finns inga planer på att göra någon större förändring där. Vi måste prioritera andra ställen som är farliga för fler människor, säger Bengt Olsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.