Tågtrafiken i norra Sverige har varit en följetong i media i vinter – och nu kommer dessutom uppgifter om att landstingen via sitt gemensamma tågbolag Transitio sysslat med avancerad skatteplanering i USA. Uppgifter som verkar komma som en fullständig överraskning för landstingspolitikerna.
Landstingrådet Per Wahlberg (M) i Västernorrland har känt till de amerikanska leasingavtalen, men han beskriver upplägget som mycket komplicerat och att han inte haft insyn i skatteeffekten av avtalet.
Bengt Sörlin (M), som är landstingsledamot från Sollefteå är Norrtågs representant i Transitios ägarråd. Inte heller han har haft kunskap om leasingavtalen.
– Det var en nyhet. Jag visste inget om skatteupplägget och jag förstår inte varför revisorerna inte sagt något. Jag förutsätter att det är lagligt det vi håller på med, säger han till Mittnytt.
Fast revisorerna har haft invändningar. I bland annat Jämtland, Västerbotten, Uppsala och Dalarna har revisorerna ställt frågor om det amerikanska leasingupplägget. Revisorerna har haft moraliska invändningar men man har också varnat för de ekonomiska riskerna.
Idag möts landstingen och Transitios ledning vid ett möte i Stockholm.
– Jag kommer att ställa en tydlig fråga. Varför har vi gjort det här, är det lagligt och kommer vi att fortsätta. Jag hoppas få tydliga svar, säger han.
USA-avtalen löper fram till 2029. De rör 47 Reginatåg i nio landsting.