Bakgrunden är vårdcentralen ekonomiska problem. I går stod det klart att vårdcentralen saknar pengar att betala de anställdas oktoberlöner och i syfte att undvika konkurs är ledningens strategi just nu att få till stånd en rekonstruktion av företaget.
Parallellt sker också en insamlingskampanj som ska ge nya fräscha pengar till Voon samtidigt som det raggas ytterligare patienter på Facebook.
Uppmaning på Facebook
Under tisdagen började det att dyka upp uppmaningar på Facebook att lista sig som patient hos vårdcentralen. Värvningskampanjen riktar sig också sig till boende utanför länet.
Just nu delas en länk med innebörden ”Så här registrerar du dig hos Voon om du inte bor i Västernorrland”: Här finns råd och dåd hur man praktiskt går tillväga varvid flera svarat att de kommer att följa uppmaningen. Tanken förefaller vara att i första hand ragga friska patienter.
Enligt Vårdguiden 1177 är det möjligt att lista sig på en vårdcentral i annat landsting än där man är folkbokförd.
Frågor på Facebook
På Facebook har värvningskampanjen skapat debatt. Där finns röster som både är för och emot.
En person undrar:
”Kan man fortfarande söka vård på sin lokala vårdcentral om man är listad på Voon, eller blir man då hänvisad till Voon? Får man tillgång till rehab osv på lokala hälsocentralen om man är listad på Voon?”
En annan skriver:
”Jag är frisk, och är ibland i sollefteå. Min närmaste VC klarar sig utan min listning för att överleva. Men förväntar mig förvisso att kunna gå även dit vid behov. Är väl att utnyttja systemet en aning, men det kan jag leva med.”
Ska värva 800 nya
I ett annat inlägg på Facebook går kommunikationsstrategen på Sollefteå kommun, Majed Safaee ut med en uppmaning till folk att lista sig som patient hos Voon i samband med en planerad ljusmanifestation på torsdag. Hjälp med att lista sig kommer att finnas på plats. Enligt Majed Safaee behöver Voon ytterligare 800 patienter för att långsiktigt lösa vårdcentralens ekonomi.
Hittills har 8 000 listat sig hos Voon.
Texten är justerad:
Mellanrubriken ”Flera har nappat” har ändrats till ”Frågor på Facebook”. Dessutom lade vi till en mening för att knyta ihop texten på ett bättre sätt. Tillägget följer direkt på den nya mellanrubriken och lyder:
”På Facebook har värvningskampanjen skapat debatt. Där finns röster som både är för och emot.”
I övrigt inga ändringar.