Det var vid skolstarten för två månader sedan som organisationen Friends4Life lanserade webbspelet som skulle stärka elevernas positiva sidor. Till exempel skulle den som ger en kram till någon få tio poäng. Allt registreras på ledartavlan. När en elev nått vissa nivåer delas bonuspoäng ut till klassen och till skolan:
– Det handlar om att eleverna ska göra vänskapshandlingar. På skolgården eller i klassrummet eller var som helst. Det kan vara allt från en kram eller en high five till att skvallra på eller förhindra att en annan elev kränks, berättar Ola Lindström, föreläsare och initiativtagare till spelet.
Men nu får upplägget kritik. Föräldrar har ifrågasatt om konceptet verkligen ser de utsatta barnen eller bara lyfter fram dom som är kamratliga och ser till att registrera sina poäng.
Sundsvalls Tidnings ledarskribent Sofia Mirjamsdotter kallar det hela för en popularitetstävling där den som redan känner sig utanför knappast hamnar högt på listan.
Jeanette Stenvall arbetar som psykolog inom skolan. Hon anser att idén i grunden är bra men att den kanske behöver justeras litet.
– Idén är bra. Att motverka kränkningar och övergrepp. Men sen är det en alldeles för komplex fråga för att man ska kunna lösa det med ett webbspel.
Ola Lindström är inte överraskad över kritiken. Han medger att webbspelet kan behöva litet förändringar. Men han hade hoppats att kritiken skulle förmedlas till honom direkt. Inte via tidningsledare och att föräldrar hör av sig till nyhetsredaktioner.
– Vi hade hoppats att folk hade hört av sig till oss med sina ideér och synpunkter. Inte på det här sättet. Det har knäckt oss litet, säger han.