Alla tillstånd är klara och detaljplanen lagd – det är mellan SCA:s massafabrik och Timrå kyrka som det nya bioraffinaderiet byggas.
Än så länge finns där bara en stor, tom grusyta.
När kan en produktion vara igång?
– Vi har valt att inte kommunicera någon tidsplan ännu, säger Mikael Källgren, affärsområdeschef för förnybar energi på SCA.
Inga investeringsbeslut är tagna.
Flygbränsle – som i Långsele
Klart är dock att det ska produceras bland annat grönt flygbränsle, samma produkt Uniper och sydafrikanska Sasol planerar för i Långsele.
SCA har miljötillstånd för att producera 300 000 ton per år vid anläggningen i Timrå.
Förutom Långsele och Timrå finns projekten i Alby och Ljungaverk i Ånge kommun, med produktion av och forskning kring vätgas som är en viktig komponent i tillverkningen av biobränsle.
Är Västernorrland på väg att bli ett nav för grönt bränsle?
– Ja, det är min bedömning, säger Mikael Källgren – men det gäller också hela Norrland, lägger han till.
Många etableringar – större konkurrens
Men alla dessa etableringar innebär samtidigt att det bli konkurrens om både skogsråvaror och energi.
När det gäller skogsråvaror är ”SCA trygga med sitt projekt”, menar Källgren och pekar på att företaget är Europas största privata skogsägare.
Men kommer det räcka för alla?
– Det är svårt att säga, någonstans tar det ju stopp, säger Mikael Källgren och tycker att ”skogsbruket inte får begränsas ytterligare”.
– Vi är på väg in i en bioekonomi med ett stort behov av förnyelsebar el, säger han och tycker att staten måste lösa frågan om den ekonomiska ersättningen till kommunerna.