Uppemot 22000 fordon passerar E4:an genom centrala Örnsköldsvik varje dygn och är upphov till bland annat buller och luftföroreningar. Trafikverket och Örnsköldsviks kommun har därför under flera år jobbat för en lösning på problemet. För fyra år sedan gjordes en förstudie med flera förbättringar.
Nu har alternativen bantats ner till en planläggningsbeskrivning och kvar återstår endast en tänkbar lösning.
– Det lämpligaste förslaget är en tunnel genom Åsberget för att åtgärda problemen. Nu har vi två korridorer kvar som vi tittar på. Förstudien som gjordes tidigare var bredare med fler alternativ, säger Kerstin Holmberg, Trafikverkets projektledare.
Hoppas på stöd
Nu hoppas man att den nya planläggningsbeskrivningen ska öka chansen att bli ett prioriterat projekt när den nationella transportplanen revideras nästa år.
– Vi tävlar med många andra projekt. Både vägar och järnvägar. då är det bara att kunna tydliggöra sträckningar och kalkyler för att kunna ha en chans att få med det här projektet i den nationella planen, säger Clas Edblom, infrastrukturstrateg på Örnsköldsviks kommun.
Avgifter ett alternativ
Men ett tunnelbygge är en dyr investering och nyttan av den måste ställas i proportion till kostnaden. En viss lönsamhet krävs ofta för att infrastrukturprojekt ska tas med i transportplanen.
– Det finns ju andra sätt att finansiera så här stora infrastrukturprojekt. Ett exempel är Sundsvallsprojektet som finansieras med avgifter, säger Kerstin Holmgren.