En person i en orange arbetsjacka står framför en tågsammansättning i en verkstadsmiljö. Bakgrunden visar en del av tåget och verktygslinjer som indikerar en industriell atmosfär.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet får du hänga med till tågverkstaden i Västerås. Hör Arvid Fredman – fordonsdirektör på SJ, här framför ett av de avställa X2000-tåg som nu ska renoveras och bli en del av SJ:s förbättringsarbete i vinter. Foto: Robert Gustavsson/SVT

SJ lovar bättre tågvinter – väcker liv i gamla X2000

Publicerad

SJ har lanserat tio punkter för ett stabilare och pålitligare resande i vinter. En av punkterna är att renovera gamla avställda X2000-tåg i Västerås.

– Det är vinter varje år och det vet vi om, men vi kan konstatera att vi behöver göra mer för att kunderna ska få en pålitlig resa, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.

3,85 miljoner minuter – så sena var samtliga passagerartåg i Sverige förra året. Det visade SVT Nyheters genomgång av Trafikverkets rådata över alla tågförseningar för år 2023 – det värsta på ett decennium.

– Det var ingen rolig läsning, säger Arvid Fredman – fordonsdirektör på SJ.

Den här vintern vill SJ vara mer förberedd och har sedan i början av året infört ett tiopunktsprogram – åtgärder som ska förbättra tågtrafiken i vinter.

En viktig punkt är att ha tåg som kör passagerare och inte står på verkstad.

– Vi har förberett oss på att snabbt kunna hantera saker som händer den kommande vintern som gör att vi kommer kunna ha fler X2000-tåg och SJ3000-tåg i trafik jämfört med förra vintern, säger Arvid Fredman.

”Fem avställda lok ska vara klara innan jul”

Det är i verkstaden i Västerås som tågen ska fixas i ordning i ett körbart skick. Det har skett en fördubbling av reparationskapaciteten för snabbtåg och 15 montörer arbetar nu i tvåskift.

– Vi har fem avställda lok som ska vara klara före jul. Sen reparerar vi de som går i trafik i dag som har mindre fel, säger Thomas Chentinell – projektledare upprustning Alstom.

”De har nog stått i ett år eller något” – i klippet får du hänga med till tågverkstaden i Västerås.

SJ:S TIO PUNKTER vintern 2024/25

  1. Ökad reparationskapacitet
  2. Fler nya X2000 i trafik
  3. Större avisningskapacitet
  4. Egen depåskola
  5. Utökat reservdelslager
  6. Vinteranpassad tidtabell
  7. Bättre kommunikation (med kunder under trafikstörningar)
  8. Fortsatt digitalisering
  9. Proaktiv ombokning
  10. Ladarskapsutveckling

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.