3,85 miljoner minuter – så sena var samtliga passagerartåg i Sverige förra året. Det visade SVT Nyheters genomgång av Trafikverkets rådata över alla tågförseningar för år 2023 – det värsta på ett decennium.
– Det var ingen rolig läsning, säger Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ.
Den här vintern vill SJ vara mer förberedd och har sedan i början av året infört ett tiopunktsprogram – åtgärder som ska förbättra tågtrafiken i vinter.
En viktig punkt är att ha tåg som kör passagerare och inte står på verkstad.
– Vi har förberett oss på att snabbt kunna hantera saker som händer den kommande vintern som gör att vi kommer kunna ha fler X2000-tåg och SJ3000-tåg i trafik jämfört med förra vintern, säger Arvid Fredman.
”Fem avställda lok ska vara klara innan jul”
Det är i verkstaden i Västerås som tågen ska fixas i ordning i ett körbart skick. Det har skett en fördubbling av reparationskapaciteten för snabbtåg och 15 montörer arbetar nu i tvåskift.
– Vi har fem avställda lok som ska vara klara före jul. Sen reparerar vi de som går i trafik i dag som har mindre fel, säger Thomas Chentinell, projektledare upprustning Alstom.
”De har nog stått i ett år eller något” – i klippet får du hänga med till tågverkstaden i Västerås.
SJ:S TIO PUNKTER vintern 2024/25
- Ökad reparationskapacitet
- Fler nya X2000 i trafik
- Större avisningskapacitet
- Egen depåskola
- Utökat reservdelslager
- Vinteranpassad tidtabell
- Bättre kommunikation (med kunder under trafikstörningar)
- Fortsatt digitalisering
- Proaktiv ombokning
- Ladarskapsutveckling