Till hösten startar artisten och projektledaren Hannah Harvigsson en konsertserie för att lyfta musiker som är kvinnor och icke-män, samt att försöka ge en bra starthjälp för de som är i början av sina karriärer genom att möta en publik i en trygg miljö. Hon håller med om att det är branschen som är ansvariga för att förbättra läget, samtidigt som hon känner att förklaringarna från Cityfestivalens håll inte blir hållbara till hur det ser ut i verkligheten.
– Till att börja med är jag glad över Cityfestivalen och de positiva aspekterna det innebär för staden och musiklivet. Å andra sidan blir jag konfunderad över hur man resonerar, när det i landet finns så otroligt stort utbud av bra musik.
För de som anser att det helt enkelt är så för att det är fler manliga än kvinnliga musiker, vad anser du om det?
– Att det inte stämmer. Det handlar om förutsättningar – vad är det som syns och hörs? Det är strukturellt skevt när man får höra ”oj, vad bra tjejbandet var”, där fokus ligger på könet, och inte att de helt enkelt är bra på sitt instrument. Jag driver den här frågan hårt är för att nästa generations tjejer inte ska behöva ha det som jag och mina kvinnliga kollegor har haft det, säger Hannah.
I klippet nedan uttalar sig evenemangschef Alf Westerdahl om Cityfestivalens jämställdhetsmål – som missas med 30 procent.