Marlene Uwiteka sitter vid matbordet med sin jobbdator och fika.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Ökar sin budget” – i klippet berättar redovisningskonsulten Marlene Uwiteka om UGC-förändringen och vad som är den vanligaste frågan hon får från kreatörerna. Foto: Caroline Slotte/SVT

UGC-kreatörer på sociala medier får betalt i gåvor: ”De vet inte hur de ska redovisa”

Publicerad

Redovisningskonsulten Marlene Uwiteka märker stora brister i hur kreatörer på sociala medier redovisar. Det gäller till exempel när de får betalt i produkter i stället för pengar.

– En gåva måste också redovisas, säger hon.

Allt fler företag ökar sin budget för user generated content, UGC, och skär ner på andra marknadsföringsposter. Enligt redovisningskonsulten Marlene Uwiteka har UGC förändrat marknaden.

– Innan var det byråerna som planerade content, nu gör UGC-kreatörerna det åt byråerna. Det gör också att fler blir intresserade av att starta eget och börja jobba med det här, berättar hon.

Den stora skillnaden mellan att jobba som influencer och UGC-kreatör är var innehållet publiceras. Med UGC behöver kreatören inte publicera innehållet i sina egna kanaler – utan materialet publiceras på företagets sociala medier.

Dålig koll på redovisningen

Men i och med att mycket fortfarande är nytt inom branschen menar redovisningskonsulten Marlene Uwiteka att det finns en del förvirring hos kreatörerna. Bland annat kring vilka regler som gäller och vad som måste redovisas.

– Jag tycker många kreatörer har dålig koll på vad och hur intäkterna ska redovisas. Flera redovisningskonsulter har heller inte koll på de senaste reglerna. Det eftersom allting är så nytt och exploderade för ett år sedan.

I klippet berättar Marlene om förvirringen och vad hon gjort för att reda ut frågetecknen.

UGC-kreatören Stefania: ”Helt kär i branschen”

Till vänster en mobil och till höger en bild på kreatören Stefania Scrieciu

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Kan man lite på innehållet? Hör kreatören Stefania Scrieciu berätta om UGC-boomen. Foto: TT/Privat

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.