Allt fler företag ökar sin budget för user generated content, UGC, och skär ner på andra marknadsföringsposter. Enligt redovisningskonsulten Marlene Uwiteka har UGC förändrat marknaden.
– Innan var det byråerna som planerade content, nu gör UGC-kreatörerna det åt byråerna. Det gör också att fler blir intresserade av att starta eget och börja jobba med det här, berättar hon.
Den stora skillnaden mellan att jobba som influencer och UGC-kreatör är var innehållet publiceras. Med UGC behöver kreatören inte publicera innehållet i sina egna kanaler – utan materialet publiceras på företagets sociala medier.
Dålig koll på redovisningen
Men i och med att mycket fortfarande är nytt inom branschen menar redovisningskonsulten Marlene Uwiteka att det finns en del förvirring hos kreatörerna. Bland annat kring vilka regler som gäller och vad som måste redovisas.
– Jag tycker många kreatörer har dålig koll på vad och hur intäkterna ska redovisas. Flera redovisningskonsulter har heller inte koll på de senaste reglerna. Det eftersom allting är så nytt och exploderade för ett år sedan.
I klippet berättar Marlene om förvirringen och vad hon gjort för att reda ut frågetecknen.
UGC-kreatören Stefania: ”Helt kär i branschen”