Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Eleverna på Västerås gymansieskolor kan använda AI som ett hjälpmedel för att fylla kunskapsluckor men tycker inte det är bra verktyg när det kommer till examinationer. Foto: Tomasz Swiesciak/SVT

Gymnasieelever om AI-fusk och hur de använder tekniken: ”AI förklarade så jag förstod”

Uppdaterad
Publicerad

Fusk eller ett bra hjälpmedel? SVT har pratat med gymnasieelever i Västerås om hur de tänker kring att använda AI-teknik i skolarbetet.

– En gång kunde inte läraren förklara så att jag förstod uppgiften – då tog jag hjälp av AI, säger Texas Bertilsson, elev på Grillska gymnasiet.

Skolverket har gått ut med en rekommendation som avråder landets skolor från att använda inlämningsuppgifter som betygsunderlag.

Trots det kommer några delar av de nationella proven som pågår just nu att kunna förberedas hemifrån.

Elevers användande av textroboten ChatGPT har blivit ett problem på landets skolor. Det har blivit svårare för lärare att säkerställa om det faktiskt är eleven som skrivit uppsatsen. Medan vissa lärare menar att detta inte är ett större problem än hemuppgifter gjorda av en förälder, kompis eller som blivit köpta. Trots det avråder Skolverket att använda hemuppgifter för betygssättning.

I klippet besöker SVT flera gymnasieskolor och pratar med elever om tekniken.

Så kan den nya AI-chatten revolutionera skolan

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör SVT:s Alexander Norén om varför den nya chattroboten skulle kunna revolutionera skolan. Foto: TT / Gustav Schön SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.