Influencern Ullabritta sitter vid sitt sminkbord och tittar in i kameran via spegeln. På sminkbordet ligger hennes mobil som spelar in en video.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”För att jag ska kunna samarbeta med ett företag måste det vara något jag kan stå för, annars förlorar jag i längden om det inte är genuint. Människor ser igenom det”, säger Ullabritta om sitt tänk av företagsval vid samarbeten. Foto: Caroline Slotte/SVT

Influencern Ullabritta om reklamsamarbeten på sociala medier: ”Då hade jag varit rik”

Uppdaterad
Publicerad

I takt med att antalet följare ökat har influencern Ullabritta från Västerås fått fler samarbetsförfrågningar från företag. På bara några månader har hennes följarskara på Tiktok ökat från 60 000 till närmare 100 000. 

– Det exploderade efter att jag la ut en video om intimtips. 

Sociala medier har influencern Ullabritta sysslat med så länge hon minns, och under en period tyckte hon att det var pinsamt om vänner eller kollegor skulle hitta hennes kanaler. Det ledde till att hon startade sina konton under namnet ”Ullabritta”.

I dag är hon tacksam över att hon använt ett alias och inte sitt riktiga namn. 

– Det är så skönt när någon kommer fram på stan och säger Ullabritta, eftersom jag direkt då vet att det är en följare och slipper börja fundera om det är någon jag känner. Jag slipper många stela situationer, förklarar hon.

Företaget ska matcha varumärket

Förutom att ha frågestunder med sin syster, ge intimtips och berätta om hur det är att jobba som betongare, förekommer flera företagssamarbeten bland inläggen. Enligt Ullabritta är hon strikt gällande vilka företag hon samarbetar med. Företagen ska matcha varumärket och produkten ska vara vältestad innan ett samarbete inleds. 

Däremot är hållbarhetsaspekten inget hon tänker på när hon samarbetar med klädföretag. 

–  Jag måste erkänna att jag är dålig att tänka på hållbarhet. Däremot om det är känt att ett företag är dålig för miljön eller att det pågår barnarbete så tackar jag nej direkt, förklarar hon. 

I klippet berättar influencern Ullabritta mer om hur hon tänker kring företagssamarbeten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.