Forskaren Cecilia Lindh på Mälardalens universitet har gjort flera studier om influencer marketing och hennes senaste stora studie visar att influencers påverkar till hållbara köp online.
– Om den influencer rekommenderar hållbara produkter eller genom att själv aktivt göra hållbara handlingar och val – då blir hållbarhet en faktor som påverkar köpgruppen millenials och deras konsumtion av mode på nätet, säger Cecilia Lindh, som forskar inom digitalisering och marknadsföring.
”Relationen mellan influeraren och följaren är starkare”
Generellt har influencers stor makt enligt Lindh i de situationer som företagen hittar en influencer som matchar företaget.
Exempelvis om ett spelföretag gör ett samarbete med någon som har många följare, stort engagemang och som gör spelcontent.
– Då har det större effekt än en vanlig reklamannons. Det då relationen mellan influeraren och följaren är starkare, förklarar forskaren Cecilia Lindh.
I klippet svarar forskaren Cecilia Lindh på tre frågor om hur influencers makt ser ut.