För åttonde året i rad publiceras Maktbarometer som visar vilka som har störst inflytande bland svenskarna i det digitala medielandskapet.
Bianca Ingrosso har fallit
En ny trend som syns i rapporten är att Sveriges största youtubers tappar placeringar, medan en ny våg av tiktokare tar mer plats. Ett exempel är familjen Lundell som trillat ner på en tionde plats från att ha varit den näst mäktigaste på Youtube. Även Bianca Ingrosso har tappat placeringar på samma lista, 214 placeringar har hon fallit.
Flera västmanlänningar på topplistan
Västeråsaren Winsent Thunholm Wikman är den fjärde mäktigaste på Youtube bland svenskarna och blev chockad när han får höra att han är den nittonde mäktigaste i landet på sociala medier.
– Det är en ära och inget jag hade räknat med. Att hamna ovanför polisen på årets makthavare är rätt häftigt, säger han.
En annan västeråsare som finns med på listan är influencern Isa Östling som klättrat tolv placeringar på Tiktok-listan och som nu placerar sig på en 16 plats.
Några det däremot gått sämre för och är på topplistan över de som tappat flest placeringar på Tiktok är västeråsföretaget Merch Sweden som trillat ner 104 placeringar.
I klippet reflekterar influencern Winsent Thunholm Wikman kring sin makt i sociala medier och vad placeringen betyder för honom.
Årets makthavare 2024
1. Sverigedemokraterna
2. JLC
3. SVT
4. Aftonbladet
5. Familjen Lundell
6. TV4
7. IJustWantToBeCool
8. Socialdemokraterna
9. Emil Hansius
10. Expressen
11.Moderaterna
12. Thérese Lindgren
13. Sampev2
14. RandomMakingMovies
15. Ica
16. Christofer Berg
17. Wonderboi
18. Pernilla Wahlgren
19. Winsent Thunholm Wikman
20. Anis Don Demina
21. Polisen
22. Newsner
23. Vänsterpartiet
24. Sveriges Roligaste Videor
25. Margareta Grääs
Källa: Maktbarometern 2024
Maktbarometern
Maktbarometern är en årligen återkommande analysrapport baserad på räckvidds- och engagemangsdata från svenska sociala medier-konton. Analysen görs i syfte att ta reda på vilka konton som har störst inflytande på andra svenskar via de största sociala plattformarna i Sverige.
De plattformar som ingår är Facebook, Instagram, X, Tiktok och Youtube.
För 2024 års barometer har det gjorts en analys av totalt 156 670 konton.
Bakgrunden till att det kallas Maktbarometern, beror på att det är mediemakt som flyttat ut till nya plattformar. Det är en datadriven sammanställning som inte gör skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation.
Källa: Medieakademin.se