Influencern Winsent Thunholm Wikman håller i resultatet från Maktbarometern, medan en telefon monterad på ett stativ visar en ansiktsbild. Belysningen kommer från en ringlampa i bakgrunden. Rummet ser ut att vara en inomhusmiljö med moderna möbler och en köksyta synlig i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Häftigt”– hör influencern Winsent Thunholm Wikman reflektera kring sin makt i sociala medier och vad placeringen på Medieakademins maktbarometer betyder för honom. Foto: Caroline Slotte/SVT

Influencern Winsent Thunholm Wikman – mäktigast på sociala medier i Västmanland: ”Gör vardagshumor”

Uppdaterad
Publicerad

Influencern Winsent Thunholm Wikman är Västmanlands mäktigaste och den nittonde mäktigaste på sociala medier i Sverige. Det enligt Medieakademins Maktbarometern som publicerades under tisdagen.

För åttonde året i rad publiceras Maktbarometer som visar vilka som har störst inflytande bland svenskarna i det digitala medielandskapet.

Bianca Ingrosso har fallit

En ny trend som syns i rapporten är att Sveriges största youtubers tappar placeringar, medan en ny våg av tiktokare tar mer plats. Ett exempel är familjen Lundell som trillat ner på en tionde plats från att ha varit den näst mäktigaste på Youtube. Även Bianca Ingrosso har tappat placeringar på samma lista, 214 placeringar har hon fallit.

Flera västmanlänningar på topplistan

Västeråsaren Winsent Thunholm Wikman är den fjärde mäktigaste på Youtube bland svenskarna och blev chockad när han får höra att han är den nittonde mäktigaste i landet på sociala medier.

– Det är en ära och inget jag hade räknat med. Att hamna ovanför polisen på årets makthavare är rätt häftigt, säger han.

En annan västeråsare som finns med på listan är influencern Isa Östling som klättrat tolv placeringar på Tiktok-listan och som nu placerar sig på en 16 plats.

Några det däremot gått sämre för och är på topplistan över de som tappat flest placeringar på Tiktok är västeråsföretaget Merch Sweden som trillat ner 104 placeringar.

I klippet reflekterar influencern Winsent Thunholm Wikman kring sin makt i sociala medier och vad placeringen betyder för honom.

Årets makthavare 2024

1. Sverigedemokraterna

2. JLC

3. SVT

4. Aftonbladet

5. Familjen Lundell

6. TV4

7. IJustWantToBeCool

8. Socialdemokraterna

9. Emil Hansius

10. Expressen

11.Moderaterna

12. Thérese Lindgren

13. Sampev2

14. RandomMakingMovies

15. Ica

16. Christofer Berg

17. Wonderboi

18. Pernilla Wahlgren

19. Winsent Thunholm Wikman

20. Anis Don Demina

21. Polisen

22. Newsner

23. Vänsterpartiet

24. Sveriges Roligaste Videor

25. Margareta Grääs

Källa: Maktbarometern 2024

Maktbarometern

Maktbarometern är en årligen återkommande analysrapport baserad på räckvidds- och engagemangsdata från svenska sociala medier-konton. Analysen görs i syfte att ta reda på vilka konton som har störst inflytande på andra svenskar via de största sociala plattformarna i Sverige.

De plattformar som ingår är Facebook, Instagram, X, Tiktok och Youtube.

För 2024 års barometer har det gjorts en analys av totalt 156 670 konton.

Bakgrunden till att det kallas Maktbarometern, beror på att det är mediemakt som flyttat ut till nya plattformar. Det är en datadriven sammanställning som inte gör skillnad på om avsändaren är en person, företag eller organisation.

Källa: Medieakademin.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.