Medelväntetiden är nu drygt 14 minuter – ungefär fem minuter längre än 2017. Den troliga förklaringen till försämringen är att Region Västmanland tagit hand om fler samtal än andra i det samarbete som sker med andra regioner och landsting.
Tanken med samarbetet är att medelväntetiden ska bli kortare i ett nationellt perspektiv och då blir medelväntetiderna längre i länet.
– Telefontillgängligheten är ojämn runt om i landet och generellt så ligger vi bättre till än andra. Då får vi ta fler samtal. Rent krasst så blir det sämre tillgänglighet men man kan också se det som att vi hjälper varandra, säger Maria Tiston, chef för 1177 i region Västmanland.
Lokalt jobbar man kontinuerligt för att förbättra telefontillgängligheten, bland annat genom utbildning. Det nationella målet ligger på fem minuters svarstid. Regionens satta mål är på åtta minuter.
Medelväntetiden i länet
Medelväntetiden har försämrats sedan förra året från 9,54 minuter 2017 – till 14,04 minuter 2018.
Dock är det något bättre än snittet för riket som är 15,33 minuter.
Källa: Region Västmanland