Fredrik Rinaldo, vd för Merchsweden sitter med mobilen i handen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Tänker på den makt vi har” – i klippet ser vd:n Fredrik Rinaldo tillbaka på kaoset som utbröt på gallerian i Västerås och lärdomarna de dragit kring marknadsföring i sociala medier. Foto: Caroline Slotte/SVT

Merchswedens vd om hajpade strategin: ”Vårt dna ligger i sociala medier”

Uppdaterad
Publicerad

Två till tre videos om dagen under flera års tid – det beskriver vd:n Fredrik Rinaldo som stor del i framgången Merchsweden byggt genom sociala medier. I dag har de till exempel 422 000 följare på Tiktok.

– Företagets dna ligger sociala medier, det är där vi byggt vårt företag, säger vd:n Fredrik Rinaldo.

En auktionssida på Instagram var idén när Fredrik Rinaldo startade sitt UF-företag 2017. Med åren har företagsidén utvecklats och de har vuxit till ett aktiebolag. I dag är företagets sociala medier inte huvudfokus – utan en del av marknadsföringen.

Precis som flera andra företag den senaste tiden har även Rinaldos företag gått utanför ramarna, när det gäller innehållet som publiceras på bland annat Tiktok.

– Sociala medier är dynamiskt, och det gäller att ha örat mot väggen. Det som fungerar den ena dagen fungerar inte nästa. Men då vi tillhör den yngre generationen har det kommit ganska naturligt för oss att göra content på sociala medier.

Inlägg om pop-up-butik fick miljontals exponeringar

Även om många videor fått stor spridning och positiv respons finns det ett tillfälle då marknadsföringen inte blev som det var tänkt.

Det var i maj 2023 när företaget skulle öppna en pop-up-butik i Västerås och inläggen fick miljontals exponeringar. Flera tusen personer kom dit och det blev ett ohållbart tryck i kön. Det slutade med att butiken aldrig kunde öppna på grund av säkerhetsrisken.

”Tänker på den makt vi har” – i klippet ser Fredrik tillbaka på kaoset som utbröt och lärdomarna de dragit.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.