En auktionssida på Instagram var idén när Fredrik Rinaldo startade sitt UF-företag 2017. Med åren har företagsidén utvecklats och de har vuxit till ett aktiebolag. I dag är företagets sociala medier inte huvudfokus – utan en del av marknadsföringen.
Precis som flera andra företag den senaste tiden har även Rinaldos företag gått utanför ramarna, när det gäller innehållet som publiceras på bland annat Tiktok.
– Sociala medier är dynamiskt, och det gäller att ha örat mot väggen. Det som fungerar den ena dagen fungerar inte nästa. Men då vi tillhör den yngre generationen har det kommit ganska naturligt för oss att göra content på sociala medier.
Inlägg om pop-up-butik fick miljontals exponeringar
Även om många videor fått stor spridning och positiv respons finns det ett tillfälle då marknadsföringen inte blev som det var tänkt.
Det var i maj 2023 när företaget skulle öppna en pop-up-butik i Västerås och inläggen fick miljontals exponeringar. Flera tusen personer kom dit och det blev ett ohållbart tryck i kön. Det slutade med att butiken aldrig kunde öppna på grund av säkerhetsrisken.
”Tänker på den makt vi har” – i klippet ser Fredrik tillbaka på kaoset som utbröt och lärdomarna de dragit.