Fredrik Ignell, biträdande verksamhetschef för grundskolor i Västerås.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Våra skolor är bra på att möta elevers behov”. I klippet svarar Västerås stads biträdande verksamhetschef för grundskolor, Fredrik Ignell, på frågor om särskilda stödet i skolorna. Foto: Rasmus Hammarström/SVT

Skolchefen i Västerås om barn med särskilda behov: ”Utmanande för oss”

Publicerad

Biträdande verksamhetschef för grundskolorna, Fredrik Ignell, kommenterar vill inte kommentera det enskilda fallet med Ronnys son. Han menar att Västerås skolor står väl rustade för att ta hand om elever som behöver särskilt stöd.

– Men det är klart det är utmanande. Alla elever har rätt till stöd om de behöver, oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte, säger Fredrik Ignell.

Han säger att de arbetar med samverkan för att möta elevernas behov. Med psykologer, kuratorer, pedagoger, föräldrar och berörda elever. Men också med bland annat barn- och ungdomspsykiatrin.

I fallet med Ronnys son var barn- och ungdomspsykiatrins rekommendation att det kommer krävas en resurs till eleven.

– Det är klart att bup kan rekommendera och det behöver vi ta hänsyn till, men vi har också egna psykologer, kuratorer och pedagoger som gör sina bedömningar, säger Fredrik Ignell.

Stöd- och stimulansverktyg

I flera skolor arbetar man i dag med att anpassa lärmiljöer, starta lärstudios i mindre sammanhang. Man har också utrustat klassrum med särskilda stöd- och stimulansverktyg.

Hur vanligt är det att elever behöver byta skola för att stödet inte räcker till?

– Det är inte jättevanligt, men det är klart att det kan hända att man söker en annan skola för att få bättre förutsättningar. I flesta fall jobbar skola och vårdnadshavare tillsammans med särskilda stödet.

Inte rätt med anpassad skola

Enligt Ronny, pappa till pojken med autism och adhd, så ville skolan sätta honom i anpassad skola. Något som föräldrarna inte höll med om då sonen inte har någon intellektuell funktionsnedsättning.

– Jag kan inte kommentera enskilda fallet, men för att gå i anpassad skola ska man ha en IF-nedsättning. Det är kriteriet för att gå i den skolan, säger Fredrik Ignell.

– Sedan finns det något som heter integrering där man kan få undervisning i anpassade skolan även om man inte till hör målgruppen, men det är sällsynt. Det använder vi inte särskilt ofta.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.