SVT:s reporter Rasmus Hammarström ger senaste nytt från olycksplatsen mellan Köping och Arboga.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Kontaktledningarna hänger efter olyckan”. I klippet berättar SVT:s reporter Rasmus Hammarström om det senaste från olycksplatsen. Foto: Robert Gustavsson/SVT och Christoffer Söderman/SVT

Stora skador efter tågolyckan utanför Köping – därför drar reparationen ut på tiden

Uppdaterad
Publicerad

Nya kontaktledningar ska upp efter måndagens olycka vid Östtuna, innan trafiken kan sättas igång igen. Samtidigt har polisen startat en förundersökning för att reda ut om något brott har begåtts.

Olyckståget drogs vid femtiden på tisdagsmorgonen vidare till Köping. Även släpet som hamnade i Hedströmmen har bärgats upp ur ån.

200-300 meter ny kontaktledning

Just nu pågår reparationsarbetet. Prognosen för när tågtrafiken ska vara igång igen har flyttats fram flera gånger. Enligt Trafikverkets senaste uppskattning ska den vara igång klockan 04.00 på fredagen. Anledningen till att det drar ut på tiden är bland annat för att transporterna av utrustningen som behövs för att åtgärda skadorna tar tid.

Tågolycka utanför Köping

– Dels handlar det om att få upp 200-300 meter ny kontaktledning som hänger ovanför tågen så de får el. Det andra är att en transformator fick stryk i samband med olyckan, och en kontaktledningsstolpe och hållare, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Statens haverikommission inkopplad

En omständighet som ledde till att arbetet försenades är att Statens haverikommission eventuellt ska göra en genomsökning av platsen. Det var också därför tåget transporterades bort först tidigt på tisdagsmorgonen.

Under reparationsarbetet har bussar ersatt trafiken mellan Köping och Arboga.

I klippet: SVT:s reporter Rasmus Hammarström berättar om det senaste från olycksplatsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolycka utanför Köping

Mer i ämnet