I går berättade Tvärsnytt att det krävs att kommunen ökar sitt stöd från dagens 15 miljoner kronor till 25 miljoner årligen för att Västerås flygplats ska kunna gå runt. Men från företagens sida i Västerås verkar intresset för en flygplats svalt.
– De har hittat andra alternativ till flyget och det är inte så att man ropar jättehögt efter att få till en förändring, säger Anna Holmström på Handelskammaren Mälardalen.
Arlanda för nära
Organisationen är verksam både i Örebro och Västerås, och när hon jämför debatten kommunerna mellan så är den helt annorlunda.
– Våra företag i Västerås har inte alls lyft frågan på samma sätt som i Örebro. Det handlar säkerligen om avståndet till Arlanda. Hos oss diskuterar vi snarare vikten av goda kommunikationer till Stockholm, fortsätter hon.
Om man läser den rapport som nyligen sammanställts av Västerås kommuns egna utredare, visar det sig att näringslivet i dagsläget använder flygplatsen i liten utsträckning både gällande affärsresor och godstrafik. Med andra ord lockar Västerås flygplats i dagsläget varken tillträckligt med privatresenärer eller företagsresenärer för att flygplatsen ska fylla någon större funktion i Mälardalsregionen.
Alliansen vill satsa
Trots det menar alla allianspartier utom Folkpartiet att vi måste satsa för att utveckla, medan Socialdemokraterna ännu inte vet vad de tycker. Det socialdemokratiska kommunalrådet Anders Teljebäck menar att det finns andra funktioner än olika typer av resenärer som är viktiga att ta hänsyn till.
– Många tycker att flygplatsen har ett stort imagevärde och viktigt vid kundbesök, säger han.
Oppositionsrådet Elisabeth Unell (M) fyller på med ytterligare ett par funktioner som bör vägas in.
– Det finns privatflyg, flygutbildning och ett museum som vi bör värdesätta. Men jag tycker framför allt att det är viktigt att vi satsar långsiktigt och sänder signalen att kommunen är villig att satsa, säger hon.