Allt fler elbussar rullar på Sveriges gatorna. Och Västerås är inget undantag. Men samtidigt är elnätet ansträngt. Därför testas ett nytt projekt på Svealandstrafikens bussdepå.
En container ska fyllas med 80 batterier som bussföretaget sedan laddar upp och använder igen. På så sätt kan den lokala laddkapaciteten öka. Samtidigt kan batterierna användas för att bidra till ett stabilare elnät – då batterierna kan fungera som en reserv vid behov.
– När det behövs kan vi ladda ur batterierna för att balansera frekvensen i elnätet. Då kan vi göra någon slags samhällstjänst men vi får också betalt från Svenska kraftnät för att hjälpa till. Så det blir win-win, säger Geert Schaap, chef för teknik och innovation på Svelandstrafiken.
Vill bli självförsörjande
Pilotanläggningen i Västerås är den första i sitt slag på en bussdepå i Sverige. Tanken är att införa liknande energilagring i en större skala. Då kombinerat med solceller när den nya bussdepån ska byggas i Västerås 2029.
– Då kan man ladda med solel dagtid och sedan ladda ett antal bussar nattetid av det, säger Geert Schaap.