Geert Schaap, chef för teknik och innovation på Svelandstrafiken, står och håller i ett stort batteri.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Batterierna i containern i Västerås ska både möjliggöra laddning av fler elfordon och samtidigt bidra till ett stabilare elnät. Foto: Christoffer Söderman/SVT

Unikt projekt på bussdepån i Västerås ska hjälpa elnätet

Uppdaterad
Publicerad

På bussdepån i Västerås installeras nu ett unikt energilager. Förhoppning är att satsningen i slutändan ska leda till självförsörjning av el, en bättre krisberedskap och minskad klimatpåverkan.

Allt fler elbussar rullar på Sveriges gatorna. Och Västerås är inget undantag. Men samtidigt är elnätet ansträngt. Därför testas ett nytt projekt på Svealandstrafikens bussdepå.

En container ska fyllas med 80 batterier som bussföretaget sedan laddar upp och använder igen. På så sätt kan den lokala laddkapaciteten öka. Samtidigt kan batterierna användas för att bidra till ett stabilare elnät – då batterierna kan fungera som en reserv vid behov.

Klimat

– När det behövs kan vi ladda ur batterierna för att balansera frekvensen i elnätet. Då kan vi göra någon slags samhällstjänst men vi får också betalt från Svenska kraftnät för att hjälpa till. Så det blir win-win, säger Geert Schaap, chef för teknik och innovation på Svelandstrafiken.

Vill bli självförsörjande

Pilotanläggningen i Västerås är den första i sitt slag på en bussdepå i Sverige. Tanken är att införa liknande energilagring i en större skala. Då kombinerat med solceller när den nya bussdepån ska byggas i Västerås 2029.

– Då kan man ladda med solel dagtid och sedan ladda ett antal bussar nattetid av det, säger Geert Schaap.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet