– Vi kan inte fortsätta utvecklingen där fler och fler privatpersoner kör i stora SUV:ar, och särskilt inte i innerstäder. Ett av skälen att utsläppen inte går ner globalt är utvecklingen med fler och fler SUV:ar, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till SVT.
Men regeringens system med klimatbonus för bilar med låga utsläpp och straffskatt för dem med höga utsläpp, tar ingen hänsyn till bilars storlek eller vikt. SVT:s granskning visar att var fjärde bonusbil väger över två ton.
Volvokritik
Den mest sålda bonusbilen är en stor SUV och klimatministern håller med om att en liten smidig elbil är bättre för klimatet än en stor. Regeringen vill skärpa reglerna och gränserna för bonus, men det finns inga planer på att ändra styrmedlen så att storlek eller vikt märks på skatten.
Inte minst Volvo har fått kritik för att laddhybrid-SUV:arna med klimatbonus är tunga och törstiga på landsväg, och Isabella Lövin skyller den utvecklingen på företagen själva.
”Bedrövligt”
– Det är bedrövligt att biltillverkarna så här sent, 2020, satsar på stora SUV:ar som har stora förbränningsmotorer, när vi har vetat om klimatkrisen i 30 år.
Volvos vd säger att de gör så för att de får, och det inte finns några straff i styrmedlen idag från regeringen?
– Ja då tar man ju inte sitt ansvar, säger Isabella Lövin.