A Non Smoking Generation nöjda med snusförslaget: ”En dosa borde kosta 500 spänn”

Uppdaterad
Publicerad

Den ideella organisationen A Non Smoking Generation är positiva till förslaget på att punktbeskatta snus – något som framgår i ett läckt dokument från EU-kommissionen och som innebär att priset på en dosa lössnus skulle kunna dubbleras.

– Jag tycker en dosa snus borde kosta 500 spänn, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Reaktionerna på att Sverige kan behöva höja skatten på snus har inte låtit sig vänta. “Ett orimligt förslag”, skriver finansminister Elisabeth Svantesson (M) på Twitter. 

En åsikt som delas av Europaparlamentarikern Sara Skyttedal (KD), som skriver i ett mejl till SVT att ”Sverige har lägst tobaksrelaterad dödlighet i Europa tack vare snuset. Att reglera eller skatta sönder huvudskälet till att vi lyckats få ned antalet rökare i Sverige strider dessutom på ett uppenbart sätt mot EU:s egna anti-cancer strategi”.

”Alldeles för billigt idag”

Men alla är inte missnöjda. Helen Stjerna, generalsekreterare på den ideella organisationen A Non Smoking Generation, är nöjd med förslaget från EU-kommissionen.

– I dag är det alldeles för billigt att snusa traditionellt snus, men framförallt vitt snus, och vi ser ju att höjda priser är något som skyddar barn och unga från att börja snusa.

“Borde kosta 500 kronor”

Enligt Helen Stjerna är tobaksbolagen bra på att framhålla snus som något ofarligt, något hon själv inte delar.

– Så är det ju faktiskt inte. Även om det är mindre farligt än cigaretter så finns det fortfarande allvarliga hälsorisker med alla former av nikotin.

Och om Helen Stjerna själv fick välja skulle en dosa snus vara betydligt dyrare än vad den är i dag.

– Räknar man in hållbarhetsaspekterna så kanske en dosa snus skulle kosta 500 spänn.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.