”Följdeffekterna av kriget i Ukraina tillför ny osäkerhet”, skriver SH:s chefsekonom Johan Davidson i ett pressmeddelande om arbetsgivarorganisationens senaste Handelsbarometern-rapport.
”Efter drygt ett år med skyhöga fraktkostnader och leveransförseningar samt prishöjningar på diesel och bensin, kommer nu ytterligare problem inom leverantörskedjan, vilket hämmar framtidstron”, säger han.
Förväntningar
Svenska handlare har svarat på frågor om sina förväntningar på de kommande tre månaderna. Och mätningen visar att de fortsatt ser dystert på framtiden. Butikshandeln visar en nedgång på 2,4 enheter jämfört med föregående månad, till ett värde på 89,8. Eftersom det neutrala värdet är 100 innebär det att butikshandeln tror på ett par tuffa månader framöver.
”Svenska handlare förväntar sig att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken”, säger SH:s VD Sofia Larsen i ett pressmeddelande.Orsakerna är bland annat utbudsproblem, hög inflation och att konjunkturen mattas av, sammanfattar nyhetsbyrån TT.
Dock ser e-handlarna något ljusare på försäljningen i branschen, jämfört med föregående månad, men förväntningarna på antalet anställda och lönsamhet ser sämre ut.
Köp online
Den separata rapporten E-handelsindikatorn visar att e-handelns omsättning fortsätter att falla men att uppgången under pandemin fortfarande går att se tydligt. I april låg omsättning ca 70 procent högre jämfört med de två första månaderna av 2020 - som ligger i tid mellan den första information från Kina om ett nytt virus i slutet av 2019 och det första rapporterade dödsfallet, enligt Folkhälsomyndigheten, i Sverige i början av mars 2020.
Trots den senaste tidens minskning ligger e-handelns omsättning ”fortfarande markant högre än före pandemin”, skriver chefsekonomen på SH, Johan Davidson. ”Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är dock det mest sannolika för resten av året.”
Fakta
TOPP FYRA
Andel av konsumenterna som e-handlat från en svensk hemsida i april
- Varor från apotek – 42 procent
- Kläder eller skor – 38 procent
- Skönhets- och hälsoprodukter – 25 procent
- Hemelektronik – 22 procent
Källa: E-handelsindikatorn April 2022