Av de närmare 500 tips och berättelser som kommit in handlar den absolut största delen om telefonförsäljning, och av den handlar den största delen om försäljning av telefonabonnemang till bland annat äldre – men också till bland annat förståndshandikappade och strokedrabbade.
För en månad sedan drog vi igång granskningen med ett antal inslag om teleoperatören Telephon, som beskrivs som en av de mest aggressiva på den svenska telefonmarknaden – och där det finns flera frågetecken kring ledning och verksamhet.
Allt fler företag
Under veckorna som gått har allt fler företag dykt upp, som visat sig använda samma eller liknande försäljningsmetoder – att förmå äldre att över telefon teckna långa företagsabonnemang utan ångerrätt, trots att de inte är företagare i någon annan bemärkelse än att de råkar äga lite skog eller en jordbruksfastighet.
Bland företagen finns RingEtt som SVT:s Östnytt berättade om härom veckan.
Här finns även Malmöbaserade Phonera som nyligen besökts av SVT:s Sydnytt.
Flera av bolagen har också kopplingar till varandra, bland annat genom personer som suttit i olika styrelser eller varit kontaktpersoner åt olika bolag.
Tillbakavisar anklagelserna
Samtliga företag som kontaktats av SVT har tillbakavisat anklagelserna om bluffmetoder. I några fall har man skyllt på callcenter som man haft som underleverantörer, i andra menar man att det handlat om enskilda misstag. I några av fallen har det varit svårt att få kontakt med personerna bakom telefonoperatören – Telephon Sverige AB har exempelvis tagit ett styrelsebeslut om att inte medverka i SVT:s inslag, och Östnytt lyckades bara lokalisera en styrelsesuppleant bakom RingEtt.
Här hittar du alla inslag och artiklar i SVT:s stora säljgranskning.
Följ granskningen av säljmetoderna på Pejlbloggen.