Arbetsförmedlingen jobbar i dag i flera it-system som betecknas som föråldrade och riskfyllda. Av det skälet har man sedan 2019 utvecklat ett helt nytt besluts- och ärendehanteringssystem, BÄR. Men utvecklingen har kantats av problem och förseningar visar SVT:s granskning.
Den första målsättningen var att huvuddelen av ärenden skulle ha förts över till BÄR redan under 2020. Men det målet är fortfarande långt borta. I slutet av 2021 hanterades bara en femtedel av ärendena i BÄR.
Underskattade utmaningar
Arbetsförmedlingens it-direktör Krister Dackland förklarar i skriftliga svar till SVT att det finns flera förklaringar till förseningarna. Dels myndighetens stora personalneddragningar och coronapandemin – men också underskattningar av ”utmaningen att definiera nationella generella processer” och ”av utmaningen att samtidigt göra ett omfattande teknikskifte och ett omfattande verksamhetsprocesskifte, kompetensmässigt och kulturmässigt, utvecklingsprocessmässigt både på IT och i övriga verksamheten.”
Under hösten har BÄR granskats av Arbetsförmedlingens internrevision. Revisionsrapporten blir offentlig på torsdag och kommer enligt vad SVT erfar att innehålla skarp kritik av genomförandet av BÄR.
Granskas av revisorer
Satsningen har enligt SVT:s källor uppfattats som svårt att överblicka, både kostnads- och tidsmässigt. Till och med årsskiftet bedömdes BÄR ha kostat 343 miljoner, men nu finns en oro att den slutliga notan kan hamna över en miljard kronor. Det finns också kritik mot att it-avdelningen inte i tillräcklig grad låtit den övriga organisationen vara delaktiga i utvecklingsarbetet.
Krister Dackland framhåller i en kommentar att BÄR kommer att behöva utvecklas så länge verksamheten utvecklas och förutsättningarna förändras. ”Vi har en budget på cirka 300 MSEK/år för IT-utveckling varav drygt en tredjedel går till BÄR. Det är naturligtvis viktigt med granskningen från internrevisionen. Det är ju en del av vårt ständiga förbättringsarbete. Jag delar mycket av kritiken och sedan jag kom in som ny IT-chef för ett år sedan har vi arbetat intensivt med att styra upp utvecklingsarbetet”.
Läs mer: Måste besöka kontor – för att få hjälp med ”självservice”
Vet du mer? Hör av dig till SVT:s granskande reportrar.
Hela kommentaren från it-direktören
”BÄR omfattar mycket mer än ett systembyte. Det är en plattform, men också den digitala transformationen av Arbetsförmedlingen. Så länge verksamheten utvecklas behöver BÄR också utvecklas. Förutsättningarna förändras dessutom över tid där till exempel tjänsten rusta och matcha tillkommit som en viktig del av BÄR. Vi har en budget på cirka 300 MSEK/år för IT-utveckling varav drygt en tredjedel går till BÄR. Det är naturligtvis viktigt med granskningen från internrevisionen. Det är ju en del av vårt ständiga förbättringsarbete. Jag delar mycket av kritiken och sedan jag kom in som ny IT-chef för ett år sedan har vi arbetat intensivt med att styra upp utvecklingsarbetet”.
Från Arbetsförmedlingens it-direktör Krister Dackland