Vid lunchtid på torsdagen lämnade gastankern Coral Energice den ryska hamnen Vysotsk strax norr om Sankt Petersburg, för att under natten färdas över Östersjön mot Nynäshamn.
Fartyget är lastat med flytande naturgas (LNG). Olga Väisänen, ansvarig för kommunikation och hållbarhet på energibolaget Gasum, bekräftar att fartyget är på väg till företagets anläggning, precis som vanligt.
– Vi levererar gasen till våra kunder i Sverige. Vi har kunder inom tre segment: industri, transport och sjöfart.
Runt ett dygn efter avfärd lotsades fartyget in i hamnen söder om Stockholm och just nu pågår arbetet med att pumpa över den till företagets depåer.
”Inte publik information”
Företaget berättar att de har importerat gas från Ryssland under flera år, bland annat för att förse sina kunder inom sjöfarten och industrin med energi. Det är okänt vilka av Gasums kunder som kommer att använda den ryska gasen och bolaget vill heller inte berätta det för SVT.
– Vi följer alla sanktioner noga. I nuläget är rysk gas inte belagd med sanktioner i Europa och samtidigt måste vi leverera gasen som vi har lovat våra kunder, som är beroende av den. Det måste vi göra trots väldigt utmanande tider, säger Olga Väisänen.
Hon poängterar att de även importerar gas från andra länder och att den ryska gasen står för en mindre del av deras totala import. Hur mycket som finns på detta fartyg vill Olga Väisänen dock inte berätta.
– Det är inte publik information.
Facklig blockad
Svenska Hamnarbetarförbundet gick på torsdagen ut och meddelade att de ska införa en blockad mot fartyg med kopplingar till Ryssland samt de som fraktar gods från Ryssland. Formellt träder den i kraft först 28 mars men förbundet har sagt att man är beredda att agera tidigare än så.
Blockaden innebär att förbundets medlemmar inte kommer att arbeta med dessa fartyg, till exempel lasta av deras gods.
Fartyget Coral Energice påverkas inte av blockaden. Enligt uppgift till SVT var ingen av de hamnarbetare som arbetar vid Gasums kaj anslutna till förbundet.
– Gasen kommer att hanteras av vår egen personal, säger Olga Väisänen.
Även Transportarbetareförbundet organiserar hamnpersonal, men har enligt uppgifter till SVT inte några medlemmar i den aktuella hamnen.
– Oavsett om man som hamnarbetare är ansluten eller inte så hör det till god sed att respektera andras lagda varsel, och inte försöka jobba runt det, säger Johan Lidén, kassör på Hamnarbetarförbundet.
Vet du mer? Tipsa SVT:s granskande reportar.