EU-kommissionen har utrett Googles hantering av deras egna kommersiella produkter i sina sökresultat sedan 2010. Google anklagades för att premiera sina egna tjänster, som sitt eget sociala nätverk Google+, framför resultat från liknande tjänster från andra bolag.
Genom det nya beslutet måste Google tydligt märka upp sökresultat som leder till bolag de själva äger, och i vissa fall måste de också visa upp sökresultat till minst tre konkurrenter. I andra fall, som när i princip alla sökresultat är betalda annonser (exempelvis inom shopping) ska Google nu auktionera ut länkar till rivaler.
Yelp får rätt efter klagomål
Dessutom måste Google tillåta att bolag finns kvar bland sökresultaten även om bolaget ifråga inte längre tillåter Google att ”skrapa” fram information från bolagets databaser på nätet för att återanvändas i Googles egna databaser.
Yelp har tidigare klagat på just detta beteende, men inte kunnat stoppa Google från att inkludera Yelps uppgifter i strukturerade sökresultat utan att helt försvinna från sökmotorns generella resultat. Nu får dessa bolag möjligheten att fortsätta vara kvar i de generella sökresultaten men behöver inte ”mata” Googles egna affärs/bolags-listningar med innehåll om de inte vill.
Kan få rejäla böter
Trots detta är flera av bolagen som klagat på Googles sökrutiner fortsatt oroliga för att Google skulle kunna förstöra deras affärer genom att låta sökresultat från egna produkter/bolag hamna högre upp i sökresultaten. Expedia och TripAdvisor är två av dem som menar att kommissionen behöver ta i med hårdare tag.
Beslutet gäller i fem år och om Google inte skulle följa beslutet kan de bli bötfällda upp till 10 procent av sina globala försäljningsinkomster.