Id-kontrollerna införs från den 4 januari och innebär att tågbolag och rederier riskerar böter om de inte kontrollerar samtliga passagerare som reser in i Sverige.
Kontrollerna får tåg- och färjebolagen att se rött på grund av de extra resurser som krävs.
”Bryter mot konkurrensregler”
Enligt Henrik Rörbäck, linjechef på Scandlines, som trafikerar sträckan Helsingborg-Helsingör, kommer kontrollerna innebära en extra kostnad på runt 20 miljoner danska kronor det första halvåret, det vill säga 100.000 kronor varje dag.
– Vi är redo att skicka in en klagomål till EU-kommissionen på den svenska staten eftersom vi anser att EU:s konkurrensregler inte efterlevs, säger Rörbeck till danska tv2.
Danska tågbolaget DSB varnade tidigare i dag för att resenärer kan tvingas betala en extra avgift, om kontrollerna pågår i mer än en månad. Tågbolaget räknar med att kontrollerna kommer att kosta en miljon danska kronor per dag och att resan från Danmark till Sverige kommer att ta mellan 10 och 30 minuter längre.
Politiker: Rimligt att Sverige betalar
Kontrollerna upprör även danska politiker. Danska Socialdemokraterna anser att svenska staten – inte transportbolagen – bör stå för kostnaden som kontrollerna för med sig.
– Det är frågan om ett myndighetsansvar, där den svenska regeringen förväntar sig att de som reser in i deras land ska kontrolleras. Då är det också rimligt att de tar på sig utgiften tycker jag, säger Rasmus Prehn, partiets talesperson i transportfrågor, till dr.dk.