Den svenska kustbevakningsfartyget Triton har patrullerat i Medelhavet under sommarmånaderna och är en del av EU:s gränskontrollstyrka Frontex. Uppdraget går nu mot sitt slut för svensk del för den här gången.
– Vi har varit inblandade i räddningsaktioner och tagit hand om avlidna och skadade personer. En del av migranterna har kemiska brännskador som de får av den bensin som finns inne i gummibåtarna. En kvinna hann vi få i land precis innan hon skulle föda, säger Peo Allard.
LÄS MER: Allt mer kritisk läge för Italien – överfulla migrantläger
Ny taktik
Han deltog även under räddningsinsatserna 2015 och ser nu en ny taktik hos smugglarna.
– I år har vi inte sett några av de stora träbåtarna som kunde ha mellan 300 och 500 människor ombord. Nu används bara gummibåtar som tar omkring 130 personer. De åker ut i stora grupper på kanske 50 båtar på en gång för att skapa kaos, säger Peo Allard.
LÄS MER: Svensk insats räddade 351 flyktingar på Medelhavet
En teori är att smugglarna med den taktiken lyckas rädda fler av sina båtar och motorer som annars skulle ha beslagtagits. Om många kommer på samma gång blir räddningsmanskapets fokus att få ombord så många migranter som möjligt och hinner inte ägna tid åt farkosterna.
LÄS MER: 2.000 har mist livet på Medelhavet i år
Peo Allard anser att den svenska insatsen varit meningsfull. Man har kunnat ägna sig åt att kontrollera fritidsbåtar för att se om man bedriver smuggling och har även jobbat med illegalt fiske och oljeutsläpp, vilket är Frontex primära uppgifter.
– Vårt fartyg Triton är väl lämpat även för sjöräddning. Vi har ett stort akterdäck och plats för många människor. Det är viktigt att vi också hinner utföra andra kontroller som miljön och fisket, säger han.
Det svenska uppdraget avslutas i början av september då Triton återvänder till sin hemmahamn i Slite på Gotland.