– Det bästa du kan göra för att handla kläder hållbart, är att ta cykeln till din lokala andrahandsaffär, säger Malin Wennberg, kommunikationschef på Mistra Future Fashion som är ett av världens största forskningsprogram om hållbart mode.
Det handlar egentligen inte om vad vi köper för plagg, om det är tillverkat av återvunna fibrer, eller ekologisk bomull, utan hur mycket vi köper. En ny rapport som Mistra släpper i dagarna visar att när det gäller den svenska konsumtionen av kläder sker 80 procent av klimatutsläppen vid tillverkningen.
Slit-och-släng-fenomen
Medelsvensken köper 13 kilo kläder per år och slänger 8 kilo per år.
– Trendkänsligheten går inte hand i hand med hållbarhetstanken, säger Malin Wennberg. Vi var mer klimatsmarta förr i tiden då vi inte hade råd att köpa så mycket kläder, när vi lagade det som gick sönder.
Massproduktionen kombinerad med billig arbetskraft har gjort att kläderna inte kostar lika mycket längre. Modet har blivit ett slit-och-släng-fenomen och det tär på både miljö och klimat.
De senaste åren har arbetsvillkoren för textilarbetare och miljöpåverkan i länderna där mycket av produktionen sker blivit ett hett ämne där det pratas mycket om ansvar hos de stora klädföretagen. Klimatpåverkan har ännu inte fått samma genomslag när det gäller våra kläder. En påverkan som blir större i takt med ökad konsumtion.
Mest klimatpåverkan vid tillverkning
Modeindustrin har på många sätt vaknat upp, det sker många bra initiativ, även om det i många fall är mer initiativ än handling, säger Malin Wennberg
Klimatpåverkan sker med 3,1% vid distributionen av varor till affärerna, med 10,8% när vi tar bilen till affären för att köpa jeansen, med 2,9% när vi tvättar dem, med 2,8% för att ta hand om dem efter att vi slängt dem. Men den stora klimatpåverkan, 80,4% sker vid tillverkningen, som inbegriper allt från bomullsodlingar till textilfabrikerna.
– Det bästa vi kan göra för klimatet är att handla färre kläder, använda dem fler gånger, och cykla till affären för att handla dem, säger Malin Wennberg.