”Se hur du har drabbats” står det på knappen i botten av inlägget, som är tänkt att dyka upp i användares Facebook-flöden under 9 april. Foto: TT/Facebook Newsroom

Facebooks nya säkerhetsåtgärd: Se hur du har drabbats

Uppdaterad
Publicerad

”Vi förstår hur viktigt det är att hålla din data säker”, inleds det meddelande som enligt Facebook under måndagen ska börja dyka upp i toppen av användares flöden. Samtidigt har en flock med experter hårddrillat vd Mark Zuckerberg i charm och ödmjukhet: På tisdag och onsdag väntas han vittna inför amerikanska kongressen.

Det tunga gardet kopplas in när Facebooks vd vittnar inför amerikanska kongressen i veckan. Allt detta är del av den charmoffensiv som Facebook tvingats till i efterdyningarna till skandalen, där personliga uppgifter från 87 miljoner konton har hamnat hos det politiska konsultbolaget Cambridge Analytica.

Säkerhetsinfo görs lättillgängligare

En länk högst upp i flödet ska enligt Facebook ta användare direkt till den sektion där de kan se över sina säkerhetsinställningar, vilka appar de använder, och vilken information de har delat med de apparna. Möjligheten att ta bort oönskade appar är också en funktion som erbjuds.

Cambridge Analytica och Facebook

Vidare ska de användare som beräknas ha påverkats av Cambridge Analytica-skandalen, direkt eller indirekt, genom länken ”Se hur du har drabbats” få närmare detaljer kring detta.

Totalt uppskattar Facebook att 55 337 svenska användarkonton ”potentiellt” kan ha drabbats i skandalen, något som SVT Nyheter rapporterat om.

Foto: TT/Facebook Newsroom

En charmoffensiv

Ett expertteam, som enligt New York Times inkluderar en före detta medarbetare till George W. Bush, har senaste tiden arbetat med att förbereda Zuckerberg för vad som beräknas bli tuffa utfrågningar i kongressen. Träningen inkluderar både charmkurs, och rollspel med interna testutfrågningar av vd:n.

Mark Zuckerberg väntas vittna inför kommittén för handel och rättsväsende på tisdag, och inför energi- och handelsutskottet på onsdag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Cambridge Analytica och Facebook

Mer i ämnet