Tidigare i helgen sade iranska företrädare att färdskrivarna skulle skickas till Ukraina för undersökning, men på söndagen kom nya uppgifter från Irans civila luftfartsmyndighet.
– Vi försöker att avläsa de svarta lådorna här i Iran. Annars är våra alternativ Ukraina och Frankrike, men inget beslut har fattats än så länge om att skicka dem till ett annat land, säger Hassan Rezaifar, ansvarig för haveriutredningar, till den iranska nyhetsbyrån Irna.
Kan inte bekräftas
Peter Swaffer säger att informationen är ny för honom, och att han inte har fått uppgifterna formellt förmedlade till sig. För att avläsa färdskrivarna krävs avancerad utrustning och kompetens som endast finns på ett fåtal platser i världen, enligt SHK. Swaffer säger att han inte känner till att Iran har den förmågan.
– Jag vet inte vilken apparatur eller personal de har lyckats skaffa, men det är inte personer man annonserar efter utan personer som jobbar i olika haverikommissioners specialistlabb och inget annat. Vi vet vilka länder och personer det är. Jag finner det inte sannolikt alls att de skulle kunna genomföra nedladdningen, och jag förstår inte vad det är som pågår nu, säger Swaffer.
”Finkänslig handpåläggning”
Viktig information på färdskrivarna riskerar att försvinna om de hanteras felaktigt. Swaffer säger att det till exempel kan handla om kretskort som behöver en hel del hantering för att återställas i ett tillräckligt bra skick för att de ska kunna kommunicera med andra komponenter.
– Det här är inte en intakt låda som man kopplar in en sladd i och så är allt klart och det kommer fram på en skärm. Det är en sönderslagen apparat som kräver ytterst finkänslig handpåläggning, säger Swaffer.
Informationen på färdskrivarna kan ge svar på vad som hände när det ukrainska trafikplanet PS752 sköts ned av iranskt luftvärn utanför huvudstaden Teheran på morgonen den 8 januari.