Antijapanska demonstrationer i Kina 16 september. Foto: Scanpix

Japanska företag stänger i Kina

Uppdaterad
Publicerad

Den japanska elektronikjätten Panasonic har stoppat produktionen vid två av sina fabriker i Kina. En tredje anläggning har stängts helt.

Panasonic, som har totalt fyra fabriker i Kina, motiverar stoppet med att säkerhetsläget inte kan garanteras efter de stora antijapanska demonstrationerna i helgen då arbetare saboterade utrustning i fabrikerna.

Stoppet gäller till att börja med måndag och tisdag, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Kina och Japan i konflikt om öar

Med samma motivering har även Canon, som bland annat tillverkar kameror, ställt in produktionen på tre av företagets fyra större anläggningar i Kina.

Det som utlöste demonstrationerna i helgen var att japanska staten nyligen köpte ögruppen av privata av markägare.

Kina är Japans största handelspartner och Japan är Kinas tredje största. Om konflikten fortsätter bedöms den därför kunna påverka världsekomnomin.

Kan slå mot bilidustrin

Enligt kinesisk statistik uppgick handeln mellan de två länderna förra året till motsvarande 342,9 miljarder USA-dollar (2.250 miljarder kronor).

Striden om öarna ser också ut att kunna slå mot den japanska bilförsäljningen i Kina. Under helgen mascherade tusentals kineser till den japanska ambassaden i Peking och brände och slog sönder Japan-importerade bilar.

Bilexporten till Kina har avtagit markant redan tidigare och konflikten ser ut att kunna göra det än värre för den japanska bilindustrin, skriver The Wall Street Journal.

Under måndagseffermiddagen rapporterade nyhetsbyrån Reuters att biltillverkaren Nissan Motor ställer in sin produktion i Kina under två dagar. Stoppet inleds omedlbart som en reaktion på de antijapanska protesterna.

”Lidande i 20 år”

Tidningen Folkets Dagblad, som ses som regimens röst, öppnar för sanktioner mot Japan.

I artikeln erkänns visserligen att handelshinder är ett ”tveeggat svärd” men det slås också fast att om Kina tar till det vapnet kommer Japan att lida under de kommande 20 åren.

-Om Japan fortsätter med sina provokationer kommer Kina oundvikligen att ta denna strid, skriver tidningen.

Konflikten oroar USA

USA:s försvarsminister Leon Panetta, som är på en veckolång resa i Asien, är orolig över konflikten.

-Jag är orolig för, att när dessa länder provocerar varandra om dessa öar, att det ökar möjligheten för att felbedömningar på någondera sidan kan resultera i våld, kan resultera i konflikt, sade Panetta, vid sitt besök i Tokyo.

-Och den konflikten kan sedan komma att växa.

Även Japans utrikesminister Koichiro Gemba är mycket bekymrad över utvecklingen.

-Antijapanska demonstrationer sprider sig i Kina i en aldrig tidigare skådad omfattning, sade Gemba.

Den japanska slutsatsen är att den kinesiska regeringen stödjer demonstrationerna eftersom aktiviteter av den här typen normalt inte tillåts i Kina.

USA:s försvarsminister kommer också att hålla ett möte med Kinas vicepresident Xi Jinping under ett besök i Peking i veckan, uppger officiella källor.

Samarbetsavtal

Efter andra världskriget slöts ett samarbetsavtal mellan Japan och USA, där USA åtar sig att försvara Japan i väpnade konflikter.

Detta gör att USA är mer eller mindre inblandat i konflikten från första början.

Den japanske utrikesminsistern säger sig ha fått garantier från Washington att Senkaku-öarna täcks av försvarsavtalen.

SENKAKU/DIAOYU

  • Japan kontrollerade ögruppen från kinesisk-japanska kriget 1895 till andra världskrigets slut, då USA tog över dem. USA återförde öarna till Japan 1971.
  •  Kina säger sig ha besuttit öarna sedan 1300-talet. De fem obeboeliga holmarna och de tre karga klipporna omfattar cirka sju kvadratkilometer.
  • Ögruppen kallas Senkaku på japanska. Det kinesiska namnet är Diaoyu.
  • Kina tvistar också om Spratlyöarna i Sydkinesiska havet med Malaysia, Vietnam, Taiwan, Brunei och Filippinerna.
  • Japan bråkar även med Sydkorea om en liten ögrupp i Japanska havet, som kallas Takeshima av Japan och Dodko av Sydkorea.
  • Vattnen runt öarna är rika på fisk och centrala för sjöfarten då hälften av världens frakt skeppas över havet. Havet tros dessutom ha stora olje- och gastillgångar.

Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kina och Japan i konflikt om öar

Mer i ämnet