Under julhelgen skadades fem kablar mellan Finland och Estland och det är fartyget Eagle S som misstänks ligga bakom sabotaget av bland annat Estlink 2.
Redan samma natt valde finsk polis att borda fartyget. De hade rustat för motstånd men besättningen följde order och tog sig in på finskt territorialvatten. Utanför halvön Porkala knappt 50 kilometer söder om Helsingfors ankrade fartyget där det beslagtogs av polis.
Flyttades till ankarplats i Borgå
Där har det legat i nästan tre dygn fram till lördag vid lunchtid då polis beslutade om att flytta fartyget till en skyddad ankarplats i Borgå, där det är lättare för myndigheter att komma ut.
– Platsen vid Porkala är mer utsatt för väder och det är mer utmanande för myndigheterna att komma åt fartyget, säger Heikki Porola från Helsingforspolisen till Yle.
Fartyget flyttade sig till Borgå för egen motor men eskorterades av två lotsar och en bogseringsfartyg medan gränsbevakningen övervakade med flera enheter.
Förundersökningen ombord avbröts när fartyget flyttades men återupptogs så fort Eagle S nått Borgå. Där kan fartyget tvingas ligga kvar under en lång tid. Polisen kan nämligen hålla kvar det tills att förundersökningen är klar – även om rederiet som äger fartyget har rätt att begära att beslutet prövas.
Fartyget Eagle S är registrerat på Cooköarna men misstänks vara en del av den ryska skuggflottan. Enligt medieuppgifter ska det ha använts för att kringgå sanktioner mot Ryssland.
Fartyget är lastat med 35 000 ton bensin men den brittiska tidningen Lloyd's List uppger att det även ska finnas rysk spionutrustning ombord. Uppgifterna avfärdas som rykten av finsk polis, enligt Yle.
Fartyget har bara ett ankare kvar
Ett av fartygets ankare saknas – det misstänks ha använts i kabelsabotaget enligt Helsingin Sanomat hade det lossnat och låg på havsbotten.
Besättningen befinner sig fortfarande kvar ombord. I och med att ett ankare saknas måste de vara kvar – risken finns att sjögången tilltar.
En del av dem förhörs som vittnen medan en del av personerna ombord är misstänkta för grovt sabotage.
Även om ankaret lossnat skulle ankarkedjan kunnat skada både Estlink 1 och gasledningen Balticconnector om fartyget fått fortsätta på sin kurs. Flera experter tror att det var polisen snabba ingripande som förhindrade att inte fler kablar skadades.