Tomas Åberg är med och driver den politiskt obundna organisationen Näthatsgranskarna. De letar igenom sociala medier efter hatkommentarer som de sedan anmäler. Foto: TT/Privat / Hasse Holmberg

Näthatgranskare: ”Skryter om hur de behandlar personal rasistiskt”

Uppdaterad
Publicerad

Vardagsrasismen som apotekspersonal får utstå är en förlängning av språket som används på nätet, menar Tomas Åberg som är med och driver organisationen Näthatsgranskaren. Han vittnar om personer som skryter på Facebook om hur de behandlar personal och använder ”N-ordet”.

– Vi ser hur de skryter om hur de vägrar ta hjälp av viss personal.

SVT Nyheter har i dagarna rapporterat om personer som vittnar om rasism och islamofobi mot anställda på apotek. Personal som SVT Nyheter pratat med beskriver hur vissa kunder kräver att få hjälp av “enbart svenskar”, använder rasistiska glåpord och uttrycker muslimhat. 

Tomas Åberg driver den politiskt obundna organisationen Näthatsgranskarna. Han blev inte överraskad över apotekens vittnesmål.

– Det var snarare väntat. Det vi ser är en förlängning av språket som används på nätet. 

Extremt grovt språk

Åberg jobbar med att leta efter och anmäla hatbrott på sociala medier. Anmälningarna skrivs ofta i grupper där rasism är normalt och uppmuntras.

– Språket i dessa grupper kan vara extremt grovt. Det vi ser när apotekspersonal blir behandlade på det här sättet är en förlängning av hatspråket på nätet. Det spiller ut på gator och torg.

Han målar upp en mörk bild av hur det kan se ut i vissa grupper på sociala medier där personer skryter om hur de bettet sig rasistiskt mot personal och använder ”N-ordet”.

– Vi ser hur folk skryter på Facebook om hur de behandlat personal efter att ha varit på apoteket. De kan skriva att de vägrade ta emot hjälp, så får de en massa hejarop och likes från övriga medlemmar, säger Tomas Åberg.

Tar falska nyheter som en sanning

Åberg misstänker att flera av de som anmäls tar del av ett flöde där en stor del av informationen består av falska nyheter från till exempel trollfabriker. Det kan röra sig om manipulerade bilder och rasistiskt innehåll.

– Vi märker att många av dessa tar mycket av det de läser på Facebook som en sanning. En dam ringde till oss och på riktigt var rädd att gå utanför dörren för hon trodde att muslimer skulle halshugga henne.

Påtagligt problem för apoteken

För vissa apotek är åsikterna som ventileras på nätet en fysisk verklighet.

Problemet har blivit så påtagligt att Kronans apotek i september informerade sina anställda om att kunder som utsätter kedjans anställda för rasism kommer att polisanmälas.

– Det har skett en ökning den senaste tiden av incidenter där medarbetare har trakasserats av kunder. Vi har många medarbetare som bär slöja och har haft kunder som velat att de ska ta av sig den eller som har krävt att inte bli expedierade av de medarbetarna, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans apotek.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.