Under två års tid har en påverkanskampanj med kopplingar till Ryssland riktat in sig på flera länder i Europa. Genom en sofistikerad och svårupptäckt metod har rysk propaganda spridits genom sociala medier.
Kampanjen har fått namnet ”Doppelgänger” som betyder dubbelgångare. En av de metoder som kampanjen använder går ut på att utseendemässigt kopiera äkta nyhetssajter som tyska Der Spiegel och franska Le Monde, och skapa nya artiklar med propagandainnehåll.
SVT har granskat nästan 2 000 artiklar som spridits under de tre senaste månaderna. Vår data har samlats in av den ryska oppositionella analysgruppen Antibot4Navalny, som kartlägger proryska påverkansoperationer.
Analysen har enbart fokuserat på artiklar som riktar in sig mot en publik i Tyskland, Frankrike, Polen och Italien – fyra viktiga EU-länder som systematiskt utsätts för påverkanskampanjen. Kampanjen riktas främst mot Tyskland och Frankrike.
Granskningen visar att påverkansoperationen främst går ut på att minska förtroendet för EU-ländernas regeringar och främja ytterkantspartier som ofta är mer proryska, något som ska leda till dess huvudmål – att minska medlemsländernas stöd till Ukraina.
Det här är ”Doppelgänger”
Doppelgänger sprider ryska narrativ vars huvudsakliga mål är att försvaga västvärldens stöd till Ukraina och skapa oenighet bland Ukrainas allierade.
Kampanjen har fått sitt namn efter strategin att använda falska kopior av betrodda nyhetssajter för att sprida budskapen. Kopiorna är närmast identiska med originalen och ska lura läsaren att avsändaren är äkta.
Budskapen sprids också via egenskapade proryska propagandasajter och ibland med hjälp av genuina nyhetsartiklar som delas vidare, om de går i linje med Kremls narrativ.
Kampanjen har pågått sedan åtminstone maj 2022 och avslöjades av EU Disinfolab i september samma år. Trots det fortsätter kampanjen obehindrat.
Meta och franska myndigheter har kunnat knyta påverkansoperationen till två ryska företag: Struktura och Social Design Agency.
Källa: EU Disinfolab
så går spridningen till
Desinformationen sprids på sociala medier som X och Facebook. På X delas den av botnätverk – på Facebook via annonser. Så här går det till:
1. En länk som leder till en falsk artikel publiceras av en bot på X, eller i en annons på Facebook. Mottagaren ska lockas att klicka på länken med en kort och intresseväckande text och bild.
2. Mottagaren klickar på länken och hamnar först på en helt orelaterad hemsida. Det går snabbt och hinner i regel inte uppfattas. Härifrån dirigeras mottagaren vidare till den slutliga artikeln. Detta som ett sätt för att kringgå spärrar på Facebook och X, då domänerna som huserar artiklarna är flaggade.
3. Användaren kommer till artikeln.
Källa: Sekoia
Så gjorde vi granskningen
SVT har analyserat data som samlats in av Antibot4Navalny, en rysk oppositionell analysgrupp som kartlägger Doppelgängerkampanjens aktivitet på plattformen X.
Artiklarna har samlats in mellan den 1 mars och 29 maj 2024, och består av närmare 2 000 botinlägg som spridit nästan lika många unika proryska propagandaartiklar.
Artiklarna kan härledas till Doppelgängerkampanjen genom hemsideadresserna, som kopplats till nätverket av bland annat Meta.
Antibot4Navalny har med hjälp av artificiell intelligens tagit ut namn på personer, politiker och partier som förekommer i artiklarna. AI:n har också kategoriserat hur varje enhet har skildrats: positivt, neutralt eller negativt. Med hjälp av ett script har SVT brutit ut alla objekt (personer, regeringar och så vidare) vilket gett oss över 10 000 omnämningar att analysera.
För att säkerställa tillförlitligheten i materialet har vi kontrollerat korrektheten i 200 slumpmässigt utvalda artiklar. De misstag vi upptäckt att AI:n gjort har vi sedan spårat och säkerställt att de inte påverkar de slutsatser vi drar av materialet.
Antibot4Navalny har kategoriserat alla länkar utefter vilket land som budskapen riktar sig mot.
Landfördelningen har gjorts utifrån flera faktorer, så som vilket språk som används i artiklar och botinlägg, vilka nyhetssajter som förfalskats och vilka ämnen en artikel tar upp.
Även USA, Israel och Ukraina är måltavlor för kampanjen, men vi har valt att filtrera bort dem från dataanalysen för att fokusera på EU-länderna.