Så mycket har kandidaterna engagerat i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Hur ser valspurten ut i sociala medier och vad har de två kandidaterna lagt sitt fokus på? Här går vi igenom vad Donald Trump och Joe Biden publicerat under det senaste dygnet.

Donald Trump har fler följare än Joe Biden på Facebook, Twitter och Instagram. Men på Instagram är detJoe Biden som får flest interaktioner totalt, trots att han haromkring 17,5 miljoner färre följare. I skrivande stund har hanpublicerat 17 inlägg sedan måndagen (svensk tid). Hans inlägg harfått närmare tre miljoner interaktioner, alltså kommentarer, delningar och gillamarkeringar. Under samma tid har DonaldTrump publicerat två inlägg – som tillsammans fått nästan en halv miljoninteraktioner.

Donald Trumps inlägg på Instagram har under måndagen och tisdagen fått i snitt ungefär 230 000 interaktioner per inlägg, samma siffra för Joe Biden är 180 000. Foto: Skärmdump Instagram @realdonaldtrump/@jobiden

Tio gånger fler följare på Facebook

På Facebook är det Donald Trump som leder engagemanstävlingen –  hans hittills 73 publicerade inlägg har fått 9 600 000interaktioner. Jämfört med Joe Biden, som lagt ut 45 inlägg,får Trumps inlägg i snitt 130 000 reaktioner mot i snitt 51 000 reaktioner.Här är Donald Trump också nästan tio gånger större sett till följarantal.

Båda kandidaterna har i flera inlägg fokuserat på samma sak: En uppmnaning till följarna om att gå och rösta. Foto: Skärmdump Facebook @DonaldTrump/@jobiden

På Twitter, som skulle kunna ses som Donald Trumps främsta sociala kanal, trendar flera hasthtaggar som handlar om valdagen. Bland de mest populära finns #Electionday tillsammans med #VoteforTrump, till stöd för Donald Trump.  På andra sidan finns #BidenHarris2020 och #VoteHimOut.

Viral dans

Trump, som spelat Village Peoples klassiska YMCA vid flera kampanjmöten, har också tagit sig in på Tiktok. Här efterliknar användarna hans virala dans – en dans som återkommer i flera av klippen som Donald Trump publicerat den senaste tiden.

Källa:

Facebooks verktyg Crowdtangle, som samlar interaktioner från öppna grupper och sidor på Facebook och från öppna inlägg på Instagram.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Presidentvalet i USA 2020

Mer i ämnet