Tåget med lok och fem vagnar spårade ur vid 14-tiden på torsdagen nära E6 vid Finneidfjord mellan orterna Bjerka och Mo i Rana.
– Jag märkte att tåget bromsade in väldigt snabbt och så hördes ljudet av metall som träffade sten med väldigt hög fart. Jag insåg att det låg något på spåret, säger Jan Kenneth Transeth.
Plötsligt blev det helt stilla och när Jan Kenneth Transeth tittade ut genom fönstret såg han att vagnarna framför hade spårat ur.
Han berättar att en civil polis som befann sig på tåget snabbt tog ansvar för situationen. Jan Kenneth hjälpte till att evakuera passagerare i vagnarna bakom. Bland annat hjälpte han till att krossa en ruta så att två barn och två-tre vuxna kunde ta sig ut.
En person är död och fem personer har förts till sjukhus efter urspårningen, enligt nyhetsbyrån NTB. SJ bekräftar till NRK att den avlidna är en av deras anställda.
– Det har varit en mycket sorglig och krävande dag för oss alla på SJ Norge. Våra tankar går nu till alla anhöriga. Vi är fast beslutna att ta hand om alla dem som har påverkats av denna tragiska händelse, säger bolagets vd Rikke Lind.
– Det fanns 55 personer ombord på tåget när det spårade ur. Alla är ute ur tåget, sade Bent Are Eilertsen, stabschef vid Nordland polisdistrikt, till NTB vid 16.30-tiden.
Polis, ambulans och räddningstjänst har arbetat med insatsen på olycksplatsen, och tre räddningshelikoptrar skickades.
Bilder visar hur loket och flera vagnar hamnat utanför spåret i en brant sluttning. Det finns också bilder på ett stort stenblock som ligger på rälsen, och enligt polisen är det troligt att ett stenras orsakat urspårningen.
Tågsträckan mellan Bjerka och Mo i Rana kommer enligt NRK att vara avstängd i flera dagar i väntan på undersökning, sanering och reparation av skadorna.
Bergigt område
Nordlandsbanan, där urspårningen skedde, går genom ett bergigt område i Nordnorge, där det inte är helt ovanligt med den här typen av ras med stenblock längs branta sluttningar. Det säger Otto Hermelin, geolog på Stockholms universitet.
– Men att det drabbar järnvägen är inte lika vanligt, säger han.
I Sverige är risken minimal för liknande ras, konstaterar han.
– Våra järnvägar går i huvudsak i inlandet och det finns inte berg på samma sätt där det kan ske ras, däremot kan jordskred ske.