Konflikterna på Röda havet har lett till att en stor del av trafiken slutat gå igenom Suez-kanalen. I ställer är de spanska hamnarna ofta den stora destinationen för godsfartyg, som går runt Afrika och levererar till länderna runt Medelhavet.
En leveranskedja som nästan blivit ohållbar för producenterna.
– Importörer och exportörer vet inte exakt när deras varor kommer fram. De vet inte heller vad slutkostnaden, säger Jordi Espin Valbona, manager European shippers counsil, i Barcelona.
Leder till inflationsökning
Enligt Jordi Espin Valbona är det en stor kostnad för rederierna – en kostnad som i slutändan hamnar hos konsumenterna.
– Det leder till en inflationsökning med 0,7 procent som kommer att drabba konsumenterna om sex till åtta månader.
”Inte säker på att det sker”
Men det råder delade meningar, i alla fall enligt Robert Bergqvist, ekonom på SEB.
– Läget är annorlunda idag jämfört med vad som hänt de senaste åren. Då har det funnits utrymme att höja priserna, eftersom efterfrågan varit stark. Nu är världen på väg mot lägre ekonomisk aktivitet och lägre efterfrågan. Då blir det svårare att överföra kostnadsökningen på kunderna. Om så är fallet blir effekten på inflationen marginell.
EU vill starta försvarsenhet
USA leder just nu en koalition för att skydda sjöfarten i området men Röda havet är särskilt viktigt för den europeiska handeln och EU driver på för att starta en egen förvarsenhet. Medlemsländerna har gett initialt stöd till planen som ska behandlas vid EU:s utrikesministermöte 19 februari.
Rebellerna uppger att att attackerna sker i solidaritet med palestinierna och i protest mot kriget mellan Israel och Hamas.