Dimman lättar, vi är uppe i Rodopibergen, en av Europas sista vildmarker. Hristo Ralev går före oss på den smala vandringsleden, han hugger ner grenar och målar markeringar på trädstammar, han gör i ordning en av vandringslederna – för snart kommer turisterna.
Antal hotellnätter ökar markant
Hristo Ralev och hans hustru driver ett hotell i den lilla byn Kosovo. De senaste åren har tolv människor flyttat tillbaka till den övergivna bergsbyn, för med turismen skapas nya jobb. Turismen är en av de få tillväxtindustrierna i Europa.
Turismen ökar stadigt och i ett globalt perspektiv har Europa 40 procent av all turism. I takt med att medelklassen växer i Ryssland, Kina, Indien och även i afrikanska länder så vill alltfler komma till Europa för at se konstskatter, ta del av naturen och all kultur.
I vissa länder, som Italien, står turismen för större inkomster än jordbruket. Ett av de länder som växer snabbast just nu är Bulgarien. Förra året ökade antalet utländska gästnätter i landet med 20 procent, den högsta siffran i hela Europa.
Förutom den billiga charterturismen till Svarta Havet så ökar naturturismen i den orörda bergskedjan Rodopibergen på gränsen mot Grekland. Här finns fortfarande ädellövskogar som klättrar längs branta berg, här lever varg och björn och över 300 fågelarter har siktats.
Byggandet är ett hot
I takt med att städer, vägar och shoppingcentra breder ut sig har bergen i Europa blivit den sista tillflyktsorten för vilda djur och växter och alltfler tyskar, holländare, fransmän och skandinaver väljer att vandra på sin semester.
Men det finns ett växande hot mot de nya turistmarknaderna. För ett recept i krisens Europa är att bygga vägar och andra stora infrastrukturprojekt.
I Bulgarien pågår just nu en infekterad strid mellan naturvänner och den bulgariska staten. Orsaken är ett motorvägsbygge bort till Svarta havet som dras rakt igenom ett fridlyst naturområde, bekostat av EU, ett så kallat Natura 2000-område. EU har dessutom finansierat 80 procent av vägbygget som går igenom naturvårdsområdet.
-Det är kriminellt, anser Andrej Kovachev från Balkan Wild Nature Society.
Vi står på ett berg och ser hur motorvägen skär rakt igenom ett annat berg, all skog är borthuggen.
”Det finns ingen samordning”
-Här lever en utrotningshotad sköldpaddsart och många andra unika växter och djur, de kommer snart försvinna, säger Andrej Kovachev.
Miljörörelsen föreslog att motorvägen skulle få en annan sträckning för att på så sätt kunna rädda Natura 2000-området. Men kollisionen mellan natur och vägbyggen blir allt vanligare i EU.
-Den ena handen vet inte vad den andra gör, det finns ingen samordning på EU-nivå, konstaterar Andrej Kovachev.
Men framtiden för turismen, den ligger i att Europas sista vildmarker förblir orörda.