Efter en nattmangling har politikerna i koalitionsregeringen nått fram till en uppgörelse. Regeringen vill visa handlingskraft efter den senaste tidens sjunkande opinionssiffror. Man vill också undvika förbud mot dieselbilar och även undvika att belasta den viktiga bilindustrin med höga kostnader.
Få ner utsläppen
Domstolsutslag har öppnat för dieselförbud för att få ner utsläppen till europeiska gränsnivåer. I Frankfurt införs ett förbud mot äldre dieselbilar i februari. I Hamburg har äldre dieselfordon redan förbjudits på vissa gator.
Uppgörelsen innehåller möjligheter till premier för inbyten eller ombyggnad av hårdvara i äldre modeller.
Tillverkarna betalar mest
Tysklands transportminister Andreas Scheuer säger att en del tyska biltillverkare förklarat sig villiga att stå för merparten av kostnaderna när det gäller att uppgradera äldre dieselbilar för att få ned utsläppen.
Miljöorganisationen Greenpeace anser att biltillverkarna försöker omvandla sitt fuskande till en försäljningsfest av nya bilar.
Justeringar av gamla bilar
Biltillverkaren Volkswagen har gått med på att stå för omkring 25 000 kronor av den beräknade kostnaden på omkring 30 000 kronor för att göra justeringar av euro 5-dieselbilarna, enligt Scheuer. Det ska från Volkswagens sida även ha erbjudits inbytespremier och rabatter där bilägare får upp till 80 000 kronor för sina gamla fordon, klassade enligt normen Euro 4 och 5.
BMW och Daimler ska ha erbjudit 50 000 – 60 000 kronor och olika leasinglösningar.
Andra tillverkare
Den franska biltillverkaren Renault erbjuder upp till 100 000 kronor för bilägare med äldre dieselbilar som vill byta mot nyare.
– Vi är på väg mot slutet för dieseln, säger Carlos Ghosn, chef för Renault Nissan.
Volvo säger i en kommentar till SVT Nyheter, att man undersöker vad som behövs göras för kunderna i Tyskland. Volvo har dock inga planer på att eftermontera komponenter i sina bilar. Inte heller Opel har planer på justeringar av bilar.
Gäller bara Tyskland
Uppgörelsen gäller bara den tyska marknaden. I Sverige finns det nya bonus malus-systemet, med bonus- och skattelättnader för fordon med låga utsläpp. Från år 2020 får miljözoner införas.
– Vi anser att utvecklingen av ny teknik är bättre än att modernisera den gamla teknologin. Vi kommer att behöva alla former av förnybara drivmedel för att klara klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, branschorganisationen för biltillverkare i Sverige.