Här på en liten bondgård i Rodopibergen finns anledningen till en av Bulgariens exportsuccéer. Här driver lantbrukarparet Mihaylou ett lantbruk med den utrotningshotade Rodopikon, en småväxt bergsko. Den ger inte mycket mjölk men mjölken är av högsta kvalitet, och det är från den som man tillverkar den populära yoghurten.
-Rodopikon betar på magra marker och äter läkeväxter, berättar lantbrukaren Rossen Mihaylou.
-Japanska forskare har bland annat kunnat visa att mjölken innehåller mycket höga halter med antioxidanter.
Yoghurtpulver exporteras världen över
När mjölken värms upp så börjar två olika yoghurtbakterier att föröka sig. Vad den bulgariska livsmedelsindustrin lyckats med är att utvinna en startkultur ur yoghurten som förvandlas till frystorkat pulver. Pulvret exporteras världen över och i till exempel japanska mejerier kan man sen tillverka bulgarisk yoghurt. En påse på fem kilo kostar 10 000 kronor.
Just nu forskas det intensivt på yoghurtens hälsofrämjande egenskaper, det är sen tidigare känt att den normaliserar magens tarmflora men nu finns det till exempel forskning som visar att levande yoghurt får operationssår att läka snabbare.
Matindustrin en tillväxtbransch
Matindustrin är en av europas viktigaste, det finns 310 000 företag som tillverkar livsmedel och dryck och anställer fler än 4 miljoner människor. En tillväxtbranch i krisens Europa. Champagne från Frankrike, salami från italien och brittisk stiltonost är några kända exempel på europeiska livsmedel som exporteras världen över men det finns också andra som efterfrågas alltmer, som till exempel bulgarisk yoghurt.
Framgången med bulgarisk yoghurt är ett exempel på hur en urgammal näring nu blivit en framtidsindustri, världen över växer efterfrågan på mejeriprodukter i takt med att växande medeklass i utvecklingsländerna får råd att köpa yoghurt, ost och smör.