Eleverna Selma och Ester på förskolan Klintbacken 11 i Bromma.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är bra att lära sig i fall vi åker till något finskt eller samiskt land”, säger Selma 6 år. Foto: Per Sjöberg, SVT

Här leker förskolebarnen på finska och samiska – efter undervisning om minoritetsspråk

Publicerad

– Det står ju i läroplanen att vi ska arbeta med minoritetsspråk, men det har varit svårt att hitta bra material. När vi fick tag på Filminstitutets materialpaket ”Språklek med film” så underlättade det vårt arbete och har också höjt kvaliteten i undervisningen, berättar Shalale Quliyeva som är förskollärare på förskolan Klintbacken 11 i Bromma.

Barnen i den svenskspråkiga förskolan har bekantat sig med två nationella minoriteter under våren: först samerna och sedan sverigefinnarna. De har gjort egna filmer med inslag av minoritetsspråk och övat på sånger och danser.

– Barnen har börjat använda finska och samiska ord i leken och i vardagssituationer, och det är jätteroligt, säger Quliyeva.

Lätt men inte snabbt

Manualerna i Svenska Filminstitutets material är så tydliga att det inte har varit svårt att skapa egna filmer, enligt Quliyeva.

– Men det har krävt lite tålamod att göra film genom att flytta på figurer och ta kort på dem efter varje steg, och barnen vill ju att allt ska gå fort, skrattar hon.

– När de sedan såg resultatet var de jättestolta över sitt arbete.

I videon berättar barnen om att skapa egna filmer och att lära sig finska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.