De skriftliga slutproven – studentexamen – har varit en del av det finska gymnasiet sedan 1874, men på senare år har modellen fått motta viss kritik. En av kritikerna är Finlands f.d. vetenskaps- och kulturminister, riksdagsledamoten Petri Honkonen (C), som skulle vilja slopa studentexamen helt. I stället föreslår han ett system där universitetsantagningen skulle baseras enbart på ämnesspecifika inträdesprov.
Honkonen menar att poängsystemet för studentexamen har skapat en studiekultur där elever fokuserar på att samla på sig poäng inför universitetsantagningen i stället för att skaffa sig en bred allmänbildning, även inom ämnen som inte gynnas i universitetsantagningen. Idag ger till exempel matematik fler poäng än betyg i språk i antagningen till flera olika universitetsprogram.
Betygssystemet ändras efter mycket kritik
Problemet med betygssystemet har varit känt sedan länge. Om två år ska man övergå till ett system där även ämnen som motsvarar svenska SO- och NO-ämnen, samt språk såsom tyska kan generera mera poäng än i nuläget.
Regeringens utredare kritiserar Honkonens förslag
I Sverige försöker man samtidigt hitta ett sätt för att motverka betygsinflationen eller så kallade glädjebetyg. Nästa år presenterar regeringens särskilda utredare Magnus Henrekson sitt förslag för att åtgärda problemet. Honkonens förslag om att slopa studentexamen och helt gå över till inträdesprov övertygar inte Henrekson.
– Det är gymnasiet som ska vara inträdesprovet – att du faktiskt är väl förberedd genom att du har gjort gymnasiet på ett bra sätt.
Däremot ser han fördelar med studentexamen och anser att liknande system skulle kunna vara till hjälp för att lösa problemet med glädjebetyg i Sverige.
Mer om ämnet i det senaste avsnittet av 15 minuter från Uutiset.