Efter att de nya kursplanerna trädde i kraft för två år sedan tog man bort temat nationella minoriteter i ämnet historia. Nu finns temat huvudsakligen i ämnet samhällskunskap.
Åsa Fahlén är ordförande för Sveriges Lärare. Enligt henne kan det finnas ett behov för fortbildning bland högstadiets samhällskunskapslärare eftersom man inte nödvändigtvis är lärare i både historia och i samhällskunskap.
– Det är svårt att undervisa om nånting som du aldrig har läst, som inte har ingått i det som du har utbildat dig till. Och helst ska det vara kopplat till högskola eller universitet.
På mellanstadiet är lärare behöriga både i samhällskunskap och historia.
Flera timmar till samhällskunskap
Enligt Skolverket var tidsbrist en av orsakerna till att man tog bort nationella minoriteter ur historielektionerna. Kursplanen i historia var helt enkelt för fullspäckad vilket gjorde att många lärare prioriterade bort temat nationella minoriteter. Enligt Åsa Fahlén är läget lite bättre i samhällskunskap efter att man tog bort skolämnet elevens val och ökade antalet undervisningstimmar inom samhällskunskap.
Ämnet diskuterades i söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.