en kvinna intervjuas via videolänk

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Åsa Fahlén är ordförande för Sveriges Lärare. Hon anser att kursplanerna i samhällskunskap är tillräckligt detaljerade angående nationella minoriteter. Men lärare kan ändå behöva utökade kunskaper inom området, anser hon. Foto: SVT

Sveriges Lärare efterfrågar fortbildning om nationella minoriteter

Uppdaterad
Publicerad

Samhällskunskapslärarna i högstadiet kan ha bristande kunskaper i nationella minoriteternas historia, anser förbundet Sveriges lärare. Ordförande Åsa Fahlén önskar att rektorerna och skolornas huvudmän tar hänsyn till de kunskapsluckorna som kan uppstå när man ändrar kursplanerna – som det har varit fallet när det gäller nationella minoriteter.

Efter att de nya kursplanerna trädde i kraft för två år sedan tog man bort temat nationella minoriteter i ämnet historia. Nu finns temat huvudsakligen i ämnet samhällskunskap.

Åsa Fahlén är ordförande för Sveriges Lärare. Enligt henne kan det finnas ett behov för fortbildning bland högstadiets samhällskunskapslärare eftersom man inte nödvändigtvis är lärare i både historia och i samhällskunskap.

– Det är svårt att undervisa om nånting som du aldrig har läst, som inte har ingått i det som du har utbildat dig till. Och helst ska det vara kopplat till högskola eller universitet.

På mellanstadiet är lärare behöriga både i samhällskunskap och historia.

Flera timmar till samhällskunskap

Enligt Skolverket var tidsbrist en av orsakerna till att man tog bort nationella minoriteter ur historielektionerna. Kursplanen i historia var helt enkelt för fullspäckad vilket gjorde att många lärare prioriterade bort temat nationella minoriteter. Enligt Åsa Fahlén är läget lite bättre i samhällskunskap efter att man tog bort skolämnet elevens val och ökade antalet undervisningstimmar inom samhällskunskap.

Ämnet diskuterades i söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.