Kursplanerna för grundskolan reviderades för två år sedan och efter det har de nationella minoriteterna inte längre nämnts under historielektionerna. Minoriteterna, inklusive deras historia, ska däremot undervisas om inom samhällskunskapen . Ämnet finns med även i kursplanerna för svenska.
Skolministern inser problemet med fullspäckade kursplaner
Enligt skolminister Lotta Edholm är det nu större chans att nationella minoriteter överhuvudtaget nämns i skolundervisningen. Det eftersom kursplanen för historia alltid varit alldeles för fullspäckad, varför temat nationella minoriteter riskerat att falla bort helt.
– Men det är därför man har kursplaner för att man talar om vad som de faktiskt ska innehålla. I det här fallet ordet ”historia” och historia ämnet finns fast [i ämnet samhällskunskap].
Enligt Edholm får lärare nu bättre förutsättningar att hinna med också med temat nationella minoriteter. Däremot går det aldrig att garantera att allt hinns med – och det gäller även ämnet samhällskunskap, säger Edholm.
Ungdomsförbunden för de nationella minoriteterna kritiska
Beslutet att ta bort temat nationella minoriteter från grundskolans historielektioner har kritiserats bland annat av minoritetsexperten Lennart Rohdin samt ungdomsförbunden för de nationella minoriteterna. Ungdomsförbunden har nu även startat ett bokprojekt under namnet Vi tillhör visst Sveriges historia, som reaktion på förändringen.
De nya kursplanerna fokuserar mer på fakta och mindre på analys och reflektion
De nya reviderade kursplanerna som har gällt sedan 2022 är mera faktabaserade, vilket Edholm ser som ett steg i rätt riktning. Hon tror att detta kommer att hjälpa till även när det gäller att garantera att undervisningen om nationella minoriteter blir av.
Se hela intervjun med skolministern i söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.