Skolminister Lotta Edholm i en tv-studio

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon svarar skolminister Lotta Edholm (L) bland annat på frågan: Hur mycket fick hon lära sig om nationella minoriteter i skolan? Foto: SVT

Skolministern efter kritiken: Det finns alltid en risk att delar av skolämnen faller bort

Uppdaterad
Publicerad

De nya kursplanerna för mellan- och högstadiet har fått kritik från ungdomsförbunden för de nationella minoriteterna, som befarar att undervisningen i nationella minoriteter uteblir efter att temat tagits bort från historielektionerna. SVT Uutiset frågade skolminister Lotta Edholm (L) hur hon ser på situationen.

Kursplanerna för grundskolan reviderades för två år sedan och efter det har de nationella minoriteterna inte längre nämnts under historielektionerna. Minoriteterna, inklusive deras historia, ska däremot undervisas om inom samhällskunskapen . Ämnet finns med även i kursplanerna för svenska.

Skolministern inser problemet med fullspäckade kursplaner

Enligt skolminister Lotta Edholm är det nu större chans att nationella minoriteter överhuvudtaget nämns i skolundervisningen. Det eftersom kursplanen för historia alltid varit alldeles för fullspäckad, varför temat nationella minoriteter riskerat att falla bort helt.

– Men det är därför man har kursplaner för att man talar om vad som de faktiskt ska innehålla. I det här fallet ordet ”historia” och historia ämnet finns fast [i ämnet samhällskunskap].

Enligt Edholm får lärare nu bättre förutsättningar att hinna med också med temat nationella minoriteter. Däremot går det aldrig att garantera att allt hinns med – och det gäller även ämnet samhällskunskap, säger Edholm.

Ungdomsförbunden för de nationella minoriteterna kritiska

Beslutet att ta bort temat nationella minoriteter från grundskolans historielektioner har kritiserats bland annat av minoritetsexperten Lennart Rohdin samt ungdomsförbunden för de nationella minoriteterna. Ungdomsförbunden har nu även startat ett bokprojekt under namnet Vi tillhör visst Sveriges historia, som reaktion på förändringen.

De nya kursplanerna fokuserar mer på fakta och mindre på analys och reflektion

De nya reviderade kursplanerna som har gällt sedan 2022 är mera faktabaserade, vilket Edholm ser som ett steg i rätt riktning. Hon tror att detta kommer att hjälpa till även när det gäller att garantera att undervisningen om nationella minoriteter blir av.

Se hela intervjun med skolministern i söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.