De nationella minoriteterna – samer, sverigefinnar, tornedalingar, romer och judar – har ingått i läroplanerna för bland annat historia och samhällskunskap sedan 2000. Men förra året raderades läran om dem ur kursplanen i historia och koncentrerades istället till ämnet samhällskunskap. Minoritetsexperten Lennart Rohdin anser att undervisningen om nationella minoriteter är bristfällig och att fokuset ligger huvudsakligen på urfolket samerna.
Skolverket: Vi har förstärkt undervisningen om nationella minoriteter
Anna Westerholm är chef för avdelningen för läroplaner och enligt henne har Skolverket förstärkt undervisningen om nationella minoriteter genom att koncentrera undervisningen till ämnet samhällskunskap. Enligt henne var kursplanen i historia alldeles för överlastad.
– Genom enkäten kunde vi se att det där (undervisningen om nationella minoriteter) var nånting som lärarna sorterade bort. Man hann helt enkelt inte med det. Vi flyttade och centrerade undervisningen om nationella minoriteter i ämnet samhällskunskap i mellanstadiet och högstadiet, för att helt enkelt garantera att det blev undervisning – för det blev ingenting.
Rohdin: De nationella minoriteternas historia är sammanflätad med Sveriges historia
Men minoritetsexperten Lennart Rohdin är kritiskt till ändringarna i kursplanerna. Enligt Rohdin kan man inte undervisa om nationella minoriteternas historia som en separat helhet eftersom den är så sammanflätad med Sveriges historia i stort.
– Jag kan förstå den oron, och vi har övervägt detta självklart, men i ämnet samhällskunskap finns det historiska perspektivet med som självklarhet särskilt när det gäller urfolket samerna, säger Anna Westerholm.
Ämnet diskuterades i förra söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.