Åttondeklassaren Timja Boberg har lärt sig om sverigefinnar av sin mormor som själv kom till Sverige från Finland på 1960-talet men inte i skolan.
– Jag skulle gärna vilja lära mera om min bakgrund. Det skulle vara roligt att veta om jag hade någon känd släkting eller nåt.
Timja Bobergs klasskompisar Märta Bertilsson och Neo Danielsson säger också att de inte har fått lära sig om den sverigefinska minoriteten i skolan.
SO-läraren: Vi har inte glömt att undervisa om sverigefinnarnas historia
Grundskolorna runt om i landet har sedan förra året följt nya kursplaner där undervisningen om nationella minoriteter har samlats under ämnet samhällskunskap. Åttondeklassarna på Nybyggeskolan har alltså under merparten av sin skolgång följt den gamla läroplanen. I den ingick undervisningen om nationella minoriteter även i ämnet historia.
Sam Aalto, SO-lärare på Nybyggeskolan, säger att det historiska perspektivet inte har försvunnit trots ändringen.
– Man berättar att finskan är ett nationellt minoritetsspråk och förklarar varför det kom så många människor från Finland till Sverige. När man pratar om arbetskraftsinvandring, berättar man även om Finland och att det kommer unga människor från Finland till Sverige även idag.
– Det är vår plikt att informera om sverigefinnarna och förhoppningsvis även i framtiden trots den pågående assimileringen, säger Sam Aalto.
Ämnet diskuterades i förra söndagens avsnitt av 15 minuter från Uutiset.